mamamaggan
07-05-2013, 22:25
Sommarstugan har en veranda under tak. Den har oisolerade väggar c:a 1 m höga och så skjutglaspartier resten upp till c:a 2 m. Den har även en ytterdörr av aluminium.
De oisolerade väggarna är på ena långsidan , c: a 4 m , och på en kortsida , c:a 2 m.
Till vintern så får det inte bli under 0 p g a vissa saker som vi installerat därute.
Vi kan inte tilläggsisolera väggarna , det finns isolering i golvet ( frigolit ) och i taket ( Rockwoll c:a 30 cm.
Vad kan vi göra för att hålla värmen därute ? Vi har altandörr i glas in mot själva stugan , en del värme kan " slinka " ut dit genom den dörren ( vi har luftvärmepump som värmer stugan ).
Att öppna glasdörren lite när det är som kallast kan väl ge en del värme men ger väl rätt stor elkostnad ?
Någn som har något förslag ?
*Stintan*
08-05-2013, 04:30
Varför kan ni inte isolera väggarna och är det enkel eller dubbelglas i skjutpartierna? Hur varmt brukar ni hålla i stugan?
För att hålla det frostfritt tror jag inte att det räcker med att öppna glasdörren lite även om ni isolerade väggarna, utan någon form av termostatreglerad tillskottsvärme kommer att behövas. Är osäker på om en frostvakt räcker eller om det behövs någon typ av värmefläkt. Energikostnaden beror ju på hur lång och kall vintern är.
Elisabeth-Västkustkolonisten
08-05-2013, 05:25
Utan någon värmefläkt tror jag inte att det fungerar.
Jag håller min inglasade balkong frostfritt, helst +10 och där har vi värmefläkt med ens.k thermotimer.
malcolm
08-05-2013, 06:18
Förstår inte varför det inte går att isolera väggarna, som det verkar så är det mycket glas och att komplettera med ett glas till skulle kunna spara en del energi.
mamamaggan
08-05-2013, 16:34
Har frågat firman som fixat med annat i stugan och de säger att det inte går att isolera väggarna.
Vi har enkelt glas i skjutglaspartiet , gjort i år , men vi har tidigare haft dubbla glasrutor som vi satt dit på vintern.
Nu kan vi sätta dit en enkelgalsruta utanför skjutglasen , skulle det ge något tror ni ?
*Stintan*
08-05-2013, 16:51
Låter mycket märkligt. Kan du inte lägga in en bild på dessa mysko väggar?
Elisabeth-Västkustkolonisten
08-05-2013, 17:08
CITAT (*Stintan* @ 08-05-2013, 17:51)

Låter mycket märkligt. Kan du inte lägga in en bild på dessa mysko väggar?
Tycker jag med
Huggorm
08-05-2013, 17:31
Skall man islera väggarna får man ju göra om hela konstruktionen, det skall vara luftspalt mellan isoleringen och fasaden dessutom. Men hur som helst kommer mycket värme förloras ut genom de där fönstren. Det lär ju inte vara lätt att få dit innanfönster heller.
30cm isolering i taket och inget alls i väggarna, det var en något obalanserad konstruktion

Men jag tror att det viktigaste man kan göra är att tejpa alla springor det kan dra igenom. Sedan får man elda på med elradiatorer när det blir riktigt kallt och acceptera elräkningen.
mamamaggan
08-05-2013, 22:02
Sätta dit fönster utanför skjutglasen är inget problem men tror du att det ger någon effekt ?
Bengalow
09-05-2013, 09:09
Visst gör det ! Man isolerar med luft, som "låses i t.ex. sten- eller glasull, och cellplast. Likadant blir det med 2 eller flera glasrutor i ett fönster. Ju fler luftfickor, desto effektivare isolering, och även avståndet mellan rutorna räknas in - ju större avstånd, desto bättre (mer luft emellan).
Huggorm
09-05-2013, 11:33
Så gjorde man ju alltid förr på vintern, man satte i innanfönster. Lösa fönster som man satte dit på insidan och tejpade runt om så det inte kunde dra. Att sätta i på utsidan blir ju samma princip. Att väggarna inte har någon isolering alls är ju inte bra däremot. Risken är nog stor att det blir kallt på golvet och betydligt varmare närmare taket.
Bengalow
09-05-2013, 12:49
Golvet isolerat och taket, men inte väggarna...Tror du inte att man kan sätta lösa frigolitskivor mot väggen under fönstren, som kan tas bort, när ni inte behöver dom? 7-10 cm hade varit perfekt...
mamamaggan
09-05-2013, 15:59
Vilken bra idé !
Frigoliten kostar nog mindre än att " elda för kråkorna ".
Huggorm
09-05-2013, 17:54
Håll koll så det inte blir mögel bak frigoliten bara, annars är det en utmärkt idé
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.