Hasse_h
Alltså, först vill jag bara säga att jag är en stor djurvän. Kan tyvärr inte ha pälsdjur själv pga allergi i familjen, men tar alla tillfällen som går att bekanta mig med hundar, katter och även vilda djur som besöker oss i trädgården. Har matat fåglarna utan avbrott hela vintern fram till för ett par veckor sedan. Har nu rödhakar, blåmesar och andra småfåglar som håller oss sällskap på nära avstånd när vi jobbar i rabatterna och trädgårdslanden i hopp om att få nån liten larv eller skalbagge som kommer upp när vi gräver. blush.gif

Vi bor i ett gammalt kulturlandskap med gamla åker- och ängsmarker, nära en bäckravin där växt- och djurlivet är enastående. Dit går rådjuren på kvällen för att dricka, fasanerna häckar där, fältharar verkar också ha sin hemvist där. En spännande plats att bo bredvid och även försiktigt röra sig i. Igår kväll stod jag i solnedgången på balkongen och tittade ut över ängarna och ravinen och lyssnade på alla ljud och bara tog in att vi har sån tur att vi hittat vårt drömboende. cool.gif

Då händer det. En granne 100 meter bort, nyinflyttad sedan ett par månader, kommer hem med bilen, när han öppnar dörren far en liten vit Jack Russel (tror jag) ur bilen i raketfart och rusar rätt ut på allmänningen och mot vår tomt. Grannen bryr sig inte nämnvärt utan går in i huset. Hunden tvärvänder vid våra trädgårdsland precis utanför tomtgränsen och rusar istället rätt ner i ravinen. Efter en halvminut börjar han tokskälla och 200 meter längre bort uppströms bäcken kommer en stackars hare som skjuten ur en kanon upp ur ravinen, hunden efter och en sanslös jakt fortsätter upp på ängarna, ner i ravinen, fram och tillbaka. Jag hör koltrastarnas varningskraxanden, fasanernas hesa skrik blandas med hundens tokskällande. Massor med småfåglar flyger oroligt upp ur buskage och träd. fear.gif

Hundens ägare kommer ut ur huset efter ca 5 minuter, då har hunden jagat runt på flera hundra kvadratmeter runt bäckravinen. Han står och visslar entonigt i hopp om att hunden ska komma tillbaka, hunden rör sig mot honom men skäller och jagar allt som rör sig på vägen. Efter ytterligare 10 minuter så lyckas han få tag i hunden och går in med den.

Alltså. Jag tycker inte detta är ok. mad.gif För det första så är det väl koppeltvång denna tid på året? Och för det andra, det kan väl aldrig vara ok att låta en sällskapshund jaga småvilt? Utan jaktlicens, utan jakträtt. Utan ägarens syfte att verkligen jaga viltet.

Så frågan är vad kan man göra om detta skulle fortsätta? Självklart ta ett samtal med grannen, men vad kan man ta med som stöd i det samtalet? Att jag råkar tycka om djurlivet och är rädd om det är ju inget tvingande skäl för honom att koppla sin hund. Vilka lagar, regler och förordningar kan man luta sig mot? Vilken myndighet har ansvaret?
Anki på Öland
I jaktlagen och jaktförordningen står bl.a. att hund under tiden den 1 mars till 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Detta innebär inte automatiskt att hunden måste vara kopplad men den måste stå under sådan lydnad som om den vore kopplad. Sen gäller olika regler i olika kommuner men i i naturreservat gäller alltid koppeltvång oavsett hur bra lydnad du har på din hund.
pejori
Börja med att ta ett snack med grannen om hur du upplever det samt upplys honom om gällande lagstiftning om lösgående hund.
Hjälper inte det, får du polisanmäla honom. (filma en sekvens med mobilen som bevis om det behövs"
addo
Jag tycker du ska hantera det hela med silkeshandskar.

Har du inget staket så kan du dra en vit lögn och fråga lite snällt om hen kan koppla sin hund då du är jätte allergisk och den springer på din tomt, eller så kan du säga att du har problem med råttor och därför brukar lägga ut råttgift som du är rädd att hunden ska äta.

Att dra upp lagboken är nog så drastiskt att grannen blir förbannad, och börjar du prata om djur och natur kommer nog hen att stämpla dig som en flummig hippie som man kan strunta i att lyssna på.

Personer som inte bryr sig om natur brukar i min erfarenhet lyssna mer till argument som rör ens person än något så diffust som natur.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (pejori @ 08-05-2013, 12:52) *
Börja med att ta ett snack med grannen om hur du upplever det samt upplys honom om gällande lagstiftning om lösgående hund.
Hjälper inte det, får du polisanmäla honom. (filma en sekvens med mobilen som bevis om det behövs"

tummenupp.gif
gunsta
CITAT (addo @ 08-05-2013, 13:35) *
Jag tycker du ska hantera det hela med silkeshandskar.

Har du inget staket så kan du dra en vit lögn och fråga lite snällt om hen kan koppla sin hund då du är jätte allergisk och den springer på din tomt, eller så kan du säga att du har problem med råttor och därför brukar lägga ut råttgift som du är rädd att hunden ska äta.

Att dra upp lagboken är nog så drastiskt att grannen blir förbannad, och börjar du prata om djur och natur kommer nog hen att stämpla dig som en flummig hippie som man kan strunta i att lyssna på.

Personer som inte bryr sig om natur brukar i min erfarenhet lyssna mer till argument som rör ens person än något så diffust som natur.

tummenupp.gif Klokt och bra inlägg av addo
Hasse_h
Tack för era kommentarer!

Ja, silkeshandskarna är på, kommer inte göra något nu. Avvaktar och ser om det upprepas, då tar vi ett litet inledande samtal om hundar, småvilt, fågelbon och rådjurskid....
addo
OT, men det låter som du bor på en underbar plats! Har du tid får du gärna starta en tråd där du visar lite bilder biggrin.gif
Hasse_h
Ja det kanske kommer lite bilder i naturavdelningen så småningom. Flyttade in i höstas så vi har inte hunnit utforska allt än... vi bor inte i ett naturreservat, men "vår" bäck rinner in i ett några hundra meter nerströms.
Motti
Inte alls Okej att en hund springer lös och jagar !just nu råder hundförbud därför att enligt svensk lag ska vår natur vara fredad så alla djur får föda upp sin avkomma i lugn och ro ! Händer det fler gånger är det bara att Polisanmäla !vi har en ny sommargäst här som släpper sin Basset Griffon lös när han är här och hunden har jagat i byn en hel natt !men det kan jag säga var sista gången nästa gång polisanmäler vi .
Biggan_
CITAT (Motti @ 11-05-2013, 21:24) *
just nu råder hundförbud därför att enligt svensk lag ska vår natur vara fredad

Inte hundförbud, men koppeltvång!
Motti
Det gammla talesättet säger hunförbud =koppeltvång .
Biggan_
Kopierat från LAG OM TILLSYN ÖVER HUNDAR OCH KATTER:

Hundförbud
15 § Polismyndigheten får meddela förbud att ha hand om hund (hundförbud) för den som allvarligt brister eller tidigare har brustit i tillsynen över en hund.
Vid bedömningen av om ett hundförbud bör meddelas skall särskilt beaktas om den mot vilken förbudet avses gälla har begått brott där han eller hon har använt hund som vapen eller vid upprepade tillfällen har varit föremål för föreläggande eller förbud enligt 8 § eller har haft hand om hund som har omhändertagits enligt 11 §.
Hundförbud skall inte meddelas om det är uppenbart att de omständigheter som gett upphov till att ett hundförbud övervägs inte kommer att upprepas.
Hundförbudet får avse viss tid eller gälla tills vidare.
Den som är under femton år får inte meddelas hundförbud.
Eva i Skåne
Ni har en övertro till polisanmälningar. Det leder bara till osämja mellan grannarna
gunsta
CITAT (Eva i Skåne @ 11-05-2013, 22:41) *
Ni har en övertro till polisanmälningar. Det leder bara till osämja mellan grannarna

tummenupp.gif Alldeles riktigt Eva
Aqvakul
CITAT (Eva i Skåne @ 11-05-2013, 22:41) *

Nej tacka vetja ett riktigt slagmål... crazy.gif
Motti
Ja men det finns faktiskt gränser när inte försöket till medling går fram till hundägaren ! som vår nya granne här ,första dagen vid sitt tillträde släppte han sin Basset Griffon lös här hade mitt minsta barnbarn som jag promenerade med på tomten och så kommer den här hunden rusande hit ,såg ägaren och ropade att är det din hund ?jo sa han ja men han är ju lös sa jag !då svarar ägaren att det är ingen ide att försöka kalla in honom för han bryr sig inte om man ropar ? och vad fan är det för reaktion på en jakthundsägare ?den hunden jagade hejdlöst den natten tills kl:4,00 på morgonen och detta var i juli månad då alla djur har ungar !vad då bråka och polisanmäla ?jag försökte ju få han att förstå att det inte går an att släppa en jakthund lös i byn under hundförbud ,fattar de inte det budskapet så är det bara att Polisanmäla punkt slut .Då skiter jag i att försöka vänslas men min granne om han totalt inte bryr sig om vad som gäller.Vi har försökt på ett fint sätt att säga till två gånger att det inte är så bra att låta en jakthund springa lös i byn och i skogen .
Aqvakul
*Stintan*
Kopierar Ankis inlägg för det är vad som gäller och inget annat!

"I jaktlagen och jaktförordningen står bl.a. att hund under tiden den 1 mars till 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Detta innebär inte automatiskt att hunden måste vara kopplad men den måste stå under sådan lydnad som om den vore kopplad. Sen gäller olika regler i olika kommuner men i i naturreservat gäller alltid koppeltvång oavsett hur bra lydnad du har på din hund."

Utöver detta kan man läsa i sin kommuns lokala ordningsstadga vad som gäller där man bor ifråga om koppeltvång.
Motti
En jakthund kan du aldrig ha den uppsikten över så att du kan ha den lös under den fredade tiden !deras instinkt att jaga är så stark så under de första 20 minuterna i ett drev har du inte en chans att kalla in en jakthund då den är helt fixerad vid villebrådet och varken hör eller upplever något annat än det den jagar !Få människor i dag har sådan kontroll över sin hund att de kan gå i skogen och tro att hunden ska gå fot hela tiden.Man får väl respektera lagen som gäller !även en vanlig sällskapshund har vissa jaktegenskaper nerärvda och kan ställa till med stor skada i markerna om den få ränna lös utan tillsyn .
Rebecca
Så var vi igång igen... rolleyes.gif
*Stintan*
CITAT (Motti @ 11-05-2013, 22:52) *
Ja men det finns faktiskt gränser när inte försöket till medling går fram till hundägaren ! som vår nya granne här ,första dagen vid sitt tillträde släppte han sin Basset Griffon lös här hade mitt minsta barnbarn som jag promenerade med på tomten och så kommer den här hunden rusande hit ,såg ägaren och ropade att är det din hund ?jo sa han ja men han är ju lös sa jag !då svarar ägaren att det är ingen ide att försöka kalla in honom för han bryr sig inte om man ropar ? och vad fan är det för reaktion på en jakthundsägare ?den hunden jagade hejdlöst den natten tills kl:4,00 på morgonen och detta var i juli månad då alla djur har ungar !vad då bråka och polisanmäla ?jag försökte ju få han att förstå att det inte går an att släppa en jakthund lös i byn under hundförbud ,fattar de inte det budskapet så är det bara att Polisanmäla punkt slut .Då skiter jag i att försöka vänslas men min granne om han totalt inte bryr sig om vad som gäller.Vi har försökt på ett fint sätt att säga till två gånger att det inte är så bra att låta en jakthund springa lös i byn och i skogen .

Det kan ju faktiskt hända att hundar smiter ut hur noga man än försöker vara och det kan gå fort. Så ta inte för givet att lösspringande hundar alltid är utsläppta med flit. En del hundar kan faktiskt vara rent hopplösa med inkallning så vad gör man då annat än väntar ut och försöker locka med något. Att ropa in en hund som inte lyder är faktiskt meningslöst.
Motti
Vad då igång !du skapar något här som inte finns ! vi för en vuxen diskution om hundhållning och vilka lagar som gäller .
Tapio
Halaj!

Jaha. En hund jagade en hare. Wow. Larma aftonbladet. Ring tillsynsmyndigheterna.

Alltså, jag tror att det bästa för dig är att du flyttar in till innerstan igen. Det blir nog bäst för dig.
För vad händer om du råkar få syn på en överkörd kopparödla på vägen?
Det kommer antagligen vara ett sådant trauma för dig att du måste sjukskriva dig.

//T
Klint
Nej Tapio där tycker jag du definitivt har fel!
tomas99
Det är ett lätt problem att lösa, be jakträtsinnerhavaren att sätta ett skott på hunden, så är problemet borta, hen har rätt till att sätta dödande skott på lösa hundar.
Klint
-
Kryddan03
CITAT (tomas99 @ 13-05-2013, 14:29) *
Det är ett lätt problem att lösa, be jakträtsinnerhavaren att sätta ett skott på hunden, så är problemet borta, hen har rätt till att sätta dödande skott på lösa hundar.

Inte alls:
"17 § Om en hund springer lös i ett område där det finns vilt, får jakträttshavaren eller någon som företräder honom eller henne ta hand om hunden. När detta har skett skall hundens ägare eller innehavare snarast underrättas. Om denne inte är känd skall i stället polismyndigheten underrättas. Om jakträttshavaren eller den som företräder honom eller henne inte vill ta hand om hunden, skall i stället polismyndigheten omhänderta hunden.

Kan inte hunden tas om hand, får polismyndigheten avliva hunden, om detta är angeläget från viltvårdssynpunkt och försvarligt även med hänsyn till omständigheterna i övrigt."

Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter

Antagligen blandar du ihop med katter som berörs i samma lag under:
"21 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får avlivas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten."
Men, som du ser, får man inte heller döda katter lite hur som helst och lika lättvindigt som du skriver.

Kan vara bra ibland att läsa på lite istället för att sprida felaktigheter...
Jubbe063
CITAT (Kryddan03 @ 13-05-2013, 15:32) *
Inte alls:
"17 § Om en hund springer lös i ett område där det finns vilt, får jakträttshavaren eller någon som företräder honom eller henne ta hand om hunden. När detta har skett skall hundens ägare eller innehavare snarast underrättas. Om denne inte är känd skall i stället polismyndigheten underrättas. Om jakträttshavaren eller den som företräder honom eller henne inte vill ta hand om hunden, skall i stället polismyndigheten omhänderta hunden.

Kan inte hunden tas om hand, får polismyndigheten avliva hunden, om detta är angeläget från viltvårdssynpunkt och försvarligt även med hänsyn till omständigheterna i övrigt."

Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter

Antagligen blandar du ihop med katter som berörs i samma lag under:
"21 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får avlivas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten."
Men, som du ser, får man inte heller döda katter lite hur som helst och lika lättvindigt som du skriver.

Kan vara bra ibland att läsa på lite istället för att sprida felaktigheter...

tummenupp.gif
Hasse_h
Jag vet inte vem som kommenterar vem längre, jag bryr mig inte. Jag har aldrig övervägt polisanmälan, ha ihjäl hundar på rymmen eller ringa slaskpressen. Folk läser in det de vill i andras texter och utgår sen från sin egen snedvridna verklighetsuppfattning när man kommenterar. Själv har jag roligare saker för mig.
tomas99
Ber om ursäkt, hade fel ang ta död på hund. Det är bara ok om man har boskap som man får värna om dom och ha ihjäl hunden.
*Stintan*
CITAT (tomas99 @ 14-05-2013, 11:23) *
Ber om ursäkt, hade fel ang ta död på hund. Det är bara ok om man har boskap som man får värna om dom och ha ihjäl hunden.

Inte ens då får man ha ihjäl hunden hur som helst!
tomas99
CITAT (*Stintan* @ 14-05-2013, 12:59) *
Inte ens då får man ha ihjäl hunden hur som helst!

Vem har sakt det?

Sedan gillar jag inte att du bedriver jakt på mej på forumet, snälla sluta med det.
*Stintan*
CITAT (tomas99 @ 14-05-2013, 13:16) *
Vem har sakt det?

Sedan gillar jag inte att du bedriver jakt på mej på forumet, snälla sluta med det.

Ingen vad jag kan se men jag ville ändå förtydliga så att inte någon får för sig att det är fritt fram.

Jag bedriver ingen jakt på dig och jag svarar på vilka inlägg jag vill oavsett vem som skrivit dem. Skriver man inlägg i ett diskussionsforum får man finna sig i att andra svarar på dem.
pejori
CITAT (tomas99 @ 14-05-2013, 13:16) *
Vem har sakt det?

Vill du inte att *Stintan* ska se och kommentera dina (felaktiga) inlägg, så föreslår jag att du blockerar henne.
Då slipper du det du kallar "hetsjakt på dig"
pejori
CITAT (Hasse_h @ 08-05-2013, 16:50) *
Tack för era kommentarer!

Ja, silkeshandskarna är på, kommer inte göra något nu. Avvaktar och ser om det upprepas, då tar vi ett litet inledande samtal om hundar, småvilt, fågelbon och rådjurskid....

Hur har det gått?
Springer hunden fortfarande lös?
tomas99
CITAT (pejori @ 14-05-2013, 15:09) *
Vill du inte att *Stintan* ska se och kommentera dina (felaktiga) inlägg, så föreslår jag att du blockerar henne.
Då slipper du det du kallar "hetsjakt på dig"

Tack skall titta på det.
pejori
CITAT (tomas99 @ 14-05-2013, 15:20) *
Tack skall titta på det.

tummenupp.gif
Kryddan03
xxx
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon