makamogu
Äntligen har värmen kommit! Jag bor i Gbg och våren var lång och kall med flera veckor av sol samt minusgrader. Många vintergröna buskar i trädgården har skadats samt att flera alunrot frusit bort. Men det jag tycker är lite konstigt är att så många andra buskar också verkar ha skadats. Jag har en gammal rosenribs där knopparna nu slagit ut endast på en gren, resten är bara bruna. I ett syrénbuskage har ca 2/3 av buskarna slagit ut medan knopparna på de andra är bruna.

Känner ni igen detta från era trädgårdar? Kan det finnas något hopp om att de kommer igen?
kerstinbern
Det var nog kombinationen varm februari, dåligt med snö och kall mars som gav problem för många buskar och träd. Så det är ovanligt mycket frostskador i år. Skall man vara säker så bör man låta dem står kvar tills midsommar i alla fall, en del kan skjuta nya skott.
EKLO
Hej,

jag bor i närheten av Göteborg och har med sorg konstaterat att vilda blåbärsbuskar på de flesta håll i naturen i år är rostbruna och vissna. Ett bärfattigt år lär det bli här, även om rötterna överlevt och buskarna så småningom förhoppningsvis skjuter nya skott.
ninnisky

Även jag bor i Göteborg och börjar undra om vi har blivit extra hårt drabbade den senaste vintern.

Hos mig har två stora enar dött, en gammal mahonia och det tråkigaste av allt - en stor rosa trädpion. Vår magnolia soulangiana har överlevt men alla blomknoppar är frostskadade.

Däremot har vår trollhassel aldrig tidigare blommat så rikligt och länge.
Huggorm
Frågan är om vi ännu sett det värsta. Vi är ju många som har träd och buskar i trädgården som bara nätt och jämnt är härdiga. Hur skall det gå för de nu när våren är flera veckor sen? Om det inte blir en varm sommar och lång höst kommer mycket inte att hinna avhärda och därför frysa ihjäl i höst. Två veckors förlust av växtsäsongen är ju väldigt mycket här uppe i norr.

Om någon börjar babbla om den globala uppvärmningen så tror jag att jag spyr. Det är ju bara köldrekord på köldrekord, jag läste att 10 av de 13 senaste månaderna har varit kallare än normalt och vi har ju haft vintrar som slagit 100 år gamla rekord. Vi är ju på väg in i en ny istid, likt lilla istiden som var framför allt på 1600-talet. Snart är det väll bara fjällbjörk som är någon idé att odla alls.
josohl
Bor i Mölndal utanför Göteborg och här har mycket också tagit stryk av den hårda vårvintern. Våra små rhododendron, våra småbladiga kalmia och lagerhäggen ser riktigt eländiga ut, tveksamt om de kommer klara sig. Lite mer förvånande verkar smultronschersminen också vara mer eller mindre heldöd. Stjärnmagnolian verkar ha helt torra och döda knoppar, jag har inte helt gett upp om att det kommer komma blad, men det ser inte helt lovande ut. Buskmagnolian ser dock fin ut och praktmagnolian också. Idegranarna har klarat sig förvånandsvärt bra trots att de hos oss står utsatt i vindigt söderläge.

Jag har några funderingar:
- skall man beskära de som ser eländigast ut för att stimulera tillväxt och/eller se om det verkar leva? Eller skall man bara låta de vara ett tag till?
- varför blir det värre när tjälen väl har släppt? Många buskar hos mig ser 100 gånger värre ut nu än för 2-3 veckor sen!
Bassam
Hej

I sverige brukar man inte få samma den här konstiga vädret, man måste beredda sig att träffar samma den här vädret, och ordna plan att täffa samma den här vädret under Februari. tillexempel att man ska ha spreja vatten system som man kan öppna den när bli frost vädret, för att vatten höja luft grader när när de ändra sig till is.

Obs

Vi kan säga att vi är slarviga så kunde vi inte skydda mina vackra växter.

H.Bassam
Huggorm
Har man en rabatt med vintergröna växter som man är rädd om kan man gräva ner en vattenslang där och köra ljummet vatten genom på vintern så det inte blir någon tjäle. Det räcker att vattnet är 5 grader varmt så det behöver inte bli dyrt.
Powerowic
CITAT (makamogu @ 08-05-2013, 11:12) *
Äntligen har värmen kommit! Jag bor i Gbg och våren var lång och kall med flera veckor av sol samt minusgrader. Många vintergröna buskar i trädgården har skadats samt att flera alunrot frusit bort. Men det jag tycker är lite konstigt är att så många andra buskar också verkar ha skadats. Jag har en gammal rosenribs där knopparna nu slagit ut endast på en gren, resten är bara bruna. I ett syrénbuskage har ca 2/3 av buskarna slagit ut medan knopparna på de andra är bruna.

Känner ni igen detta från era trädgårdar? Kan det finnas något hopp om att de kommer igen?

Min rosenribs har inte slagit ut, men andra år så har den dött ner och kommit senare på säsongen, den borde vara härdig jag har sorten koja som ska vara härdig i zon 4. Men man får ha tålamod, mina minikiwis visade inget liv i början av veckan men de började skjuta skott igår, samma med gojibäret. innan midsommar får inga växter kasseras har jag efter erfarenhet och information lärt mig.
kerstinbern
CITAT (Huggorm @ 08-05-2013, 17:20) *
Frågan är om vi ännu sett det värsta. Vi är ju många som har träd och buskar i trädgården som bara nätt och jämnt är härdiga. Hur skall det gå för de nu när våren är flera veckor sen? Om det inte blir en varm sommar och lång höst kommer mycket inte att hinna avhärda och därför frysa ihjäl i höst. Två veckors förlust av växtsäsongen är ju väldigt mycket här uppe i norr.

Om någon börjar babbla om den globala uppvärmningen så tror jag att jag spyr. Det är ju bara köldrekord på köldrekord, jag läste att 10 av de 13 senaste månaderna har varit kallare än normalt och vi har ju haft vintrar som slagit 100 år gamla rekord. Vi är ju på väg in i en ny istid, likt lilla istiden som var framför allt på 1600-talet. Snart är det väll bara fjällbjörk som är någon idé att odla alls.

Om du börjar med att lära dig att skilja mellan väder och klimat, så kanske du slipper kräkas pga bristande kunskap. Vad det är för väder på en valfri ort de senaste 13 månaderna är väder, oavsett om det är normalt väder eller råkar vara på något sätt extremt väder under just den tiden.

SMHI är en bra källa för både väderinförmation och klimatinformation:

http://www.smhi.se/klimatdata
Huggorm
CITAT (kerstinbern @ 09-05-2013, 20:32) *
Om du börjar med att lära dig att skilja mellan väder och klimat, så kanske du slipper kräkas pga bristande kunskap. Vad det är för väder på en valfri ort de senaste 13 månaderna är väder, oavsett om det är normalt väder eller råkar vara på något sätt extremt väder under just den tiden.

SMHI är en bra källa för både väderinförmation och klimatinformation:

http://www.smhi.se/klimatdata

Klimat är väder över tid och nu har det varit väldigt kallt i flera år. Och SMHI litar jag inte på, det blir alltid sämre väder än de spår. Säger de att det skall bli 10-15 grader blir det 8 istället. Nu säger de att april var varmare än normalt men kolla på naturen särskilt här på västkusten, ett normalvarmt år har våren hunnit så långt som den är nu redan i mitten på april.
Gossen Ruda
Angående väder och klimat så kan man titta in här: http://www.ncdc.noaa.gov/ Det är visserligen mest USA men man tittar på klimatet globalt också.
Tapio
Halaj!

Här har allting klarat sig, förutom ett björnbär som jag inte sörjer det minsta. Mullbäret har nog bara inte vaknat än, liksom Zilgan.

//T
pikapicha
CITAT (Huggorm @ 09-05-2013, 21:05) *
Klimat är väder över tid och nu har det varit väldigt kallt i flera år. Och SMHI litar jag inte på, det blir alltid sämre väder än de spår. Säger de att det skall bli 10-15 grader blir det 8 istället. Nu säger de att april var varmare än normalt men kolla på naturen särskilt här på västkusten, ett normalvarmt år har våren hunnit så långt som den är nu redan i mitten på april.

Svar till Huggorm. Spy inte utan läs denna artikel om klimatförändringarna http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16472007.ab
kerstinbern
http://www.naturenskalender.se/ kan man finna fenologidata, och där kan man jämföra årets vårtecken med historiska fenologidata
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon