Full version: Vad är detta
Suz
Hej!
Vad är detta för växt??
Den tar över helt och jag sliter som sjutton med att rensa bort den varje vår.
Om jag inte missminner mig blir det gula blommor, men jag kan ha fel då jag sällan låter det gå så långt.
Det som är lite läskigt är att när den får växa till sig lite och man bryter av "stammen" sipprar det en mörkt orange vätska ut, ser giftigt ut men kanske inte är det.
De blir ca 50cm höga.
Någon som vet vad det är?

[attachment=76199:Bild1.jpg]
[attachment=76200:Bild2.jpg]
CillaM
Det är löktrav och faktiskt riktigt god att laga mat på eller ha i sallader. Smakar som en mild variant av vitlök. http://www.naturochtradgard.se/atbart_i_ra...en_loktrav.html Men för mycket av den kan det klart bli ett ogräs, som med alla växter. Men denna ger inte ifrån sig orange vätska har jag för mig, kan du ha förväxlat plantan med nån annan?
gunsta
Suz - du kanske tänker på skelört - den har orange växtsaft men ser ser helt annorlunda ut än den växt du har på bilden.
Suz
Tack för era svar!!
Hmmm...ja det är möjligt att det är något annat bland alla andra växter!
Jag reagerade bara på att jag såg det där oranga på en avbruten "stam" men det är möjligt att det var någon annan växt bland alla de andra med!

Nu måste jag googla smile.gif
gunsta
PS: när jag tittar närmare på den övre av dina bilder så kan det säkert vara en skelört i 'bladmassan' - den har en gråblå färg och annorlunda blad.
CillaM
CITAT (gunsta @ 08-05-2013, 16:01) *
PS: när jag tittar närmare på den övre av dina bilder så kan det säkert vara en skelört i 'bladmassan' - den har en gråblå färg och annorlunda blad.

Jo, nu ser jag det också, skelörten alltså
Anna-Karin Lundberg
Jag har löktrav på min tomt och jag ser den som ogräs. Den verkar vara perenn. Den är inte giftig eller sticks, men den luktar och framför allt blir det höga blomspiror som sticker upp ur resten av grönskan. Annars är jag ganska välkomnande mot alla växande växter här, men inte de som "stör" genom höjd, lukt, att vara giftiga eller att stickas.
De har långa rötter, som en vit "mask" till pålrot och ringlar sig ned. Använd något som luckrar upp marken när du rensar. Jag har plockat den här på min tomt i tio år, men den blommar numer väldigt sällan för jag är påpasslig, men frön verkar finnas i jorden. Den har minskat massor, viktigast är att den inte får sätta frö förstås.
Men du får plocka utanför tomten också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon