k_arro
Blir förvirrad angående namnen på doftpelargonen(erna) som doftar som coca cola. Finns det en eller flera olika sorter? I sverige (T.ex. på tradera) verkar de ofta kallas för Torento cola medan en i andra länder kallas för 'Cola bottles' Är detta samma sort eller två olika?

Eller är Torento (cola) en annan variant av Torento (ginger) eller är de samma sort som bara fått olika namn efter folks olika åsikter om doften? Har även sett annonser om doftpelargoner med stavningarna Torrento samt Toronto?

Vill någon hjälpa mig att bena ut mysteriet? smile.gif
jaj-51
Pelargonior och dess namn är roligt.
Namn ges efter platser, ägare, förädlare, handelsfirmor o.s.v.

Det finns inga regler som styr frånsett några registrerade sortnamn.
Flera av dessa sälj ändå ofta med andra namn.

En del har flera olika namn.

Mårbacka är väl det vanligaste namnet på pelargoniorna? Troligen för att det säljer bra i blomsteraffärerna.

Så det är fritt fram att "hitta" ett skot och ge det en historia och roligt namn.

Tradera har många roliga varianter på temat ... och priserna är skyhöga.

Om du blir hjälpt av detta vet jag inte men vist är det kul?
Fjortispower
Cola, coca cola och Torento är en och samma sort - troligtvis även Cola bottles. Och visst doftar den coca cola!

Stavfel är mycket vanliga.
k_arro
CITAT (Fjortispower @ 08-05-2013, 13:10) *
Cola, coca cola och Torento är en och samma sort - troligtvis även Cola bottles. Och visst doftar den coca cola!

Stavfel är mycket vanliga.

Tack smile.gif

Och Torenton som doftar ingefära är alltså samma växt? Bara det att vissa anser att den doftar cola medan andra tycker den doftar mer som ingefära?

Jag har en som jag köpte för något år sedan som kallades Torento. Tycker absolut den doftar cola och inte ingefära. Men om det finns en till variant av Torento med ingefärs-doft är det ju något man också vill ha.

CITAT (jaj-51 @ 08-05-2013, 12:39) *
Pelargonior och dess namn är roligt.
Namn ges efter platser, ägare, förädlare, handelsfirmor o.s.v.

Det finns inga regler som styr frånsett några registrerade sortnamn.
Flera av dessa sälj ändå ofta med andra namn.

En del har flera olika namn.

Mårbacka är väl det vanligaste namnet på pelargoniorna? Troligen för att det säljer bra i blomsteraffärerna.

Så det är fritt fram att "hitta" ett skot och ge det en historia och roligt namn.
Tradera har många roliga varianter på temat ... och priserna är skyhöga.

Om du blir hjälpt av detta vet jag inte men vist är det kul?

Antar att det är som du säger och bara att acceptera smile.gif Det har väl sin lilla charm att "kärt barn har många namn" men är samtidigt kul att veta vad man har och inte har.
Fjortispower
Hmm.. ingefära har jag aldrig hört att den ska lukta. Men lukten är som smaken som är som baken, så man kan ju uppfatta dofter på olika sätt.
Peztis
Har också undrat över det där. Har en som heter Cola (köpt fr Blomsterlandet) och jag undrar alltid om det är samma som Coca Cola som man ser ibland på Tradera. Kärt barn... I alla fall tycker jag allt att den luktar Coca Cola.
Ålgryte
CITAT (k_arro @ 08-05-2013, 11:48) *
Blir förvirrad angående namnen på doftpelargonen(erna) som doftar som coca cola. Finns det en eller flera olika sorter? I sverige (T.ex. på tradera) verkar de ofta kallas för Torento cola medan en i andra länder kallas för 'Cola bottles' Är detta samma sort eller två olika?

Eller är Torento (cola) en annan variant av Torento (ginger) eller är de samma sort som bara fått olika namn efter folks olika åsikter om doften? Har även sett annonser om doftpelargoner med stavningarna Torrento samt Toronto?

Vill någon hjälpa mig att bena ut mysteriet? smile.gif

Faye Brawner skriver i sin bok "Geraniums The Complete Encyclopedia", om en kund som inte gillade namnet på pelargonen hon just köpt och sa att hon skulle döpa om den när hon kom hem! Så namn på pelargoner kan verkligen variera...

Hon skriver också om doftpelargonen Torento som i USA säljes som Ginger. Den är en hybrid med okända föräldrar. Doften kan variera från planta till planta och skiftar även med tidpunkten på dygnet och temperaturen. Den är starkare i värme.

Jag har köpt mina plantor som Cola men vet inte om jag tycker de luktar som drycken...
Ginger betyder ju ingefära men den doften har ingen av mina plantor! De har en svag citrusdoft yes.gif
Har tyvärr aldrig sett dem blomma under de tre år de bott hos mig. Blommar dina?

Peztis
Åh nej! De säljer den boken för 149:- på CDON och just nu är det fraktfritt... Hur ska jag kunna hålla mig...?
Ålgryte
CITAT (Peztis @ 18-05-2013, 15:59) *
Åh nej! De säljer den boken för 149:- på CDON och just nu är det fraktfritt... Hur ska jag kunna hålla mig...?

Låna den på biblioteket.... whist.gif
Den är utgiven i USA 2003 med många tättskrivna sidor på engelska. Jag har den som ögongodis med material till önskelistan"måsteha" slap.gif
Peztis
Undrar om det var en reviderad utgåva de hade på CDON för jag har för mig att det stod 2007...
jaj-51
CITAT (Peztis @ 18-05-2013, 15:59) *

Beställde min tummenupp.gif

127kr frakt fritt också

Peztis
Fel av mig...

CDON

Adlibris var det som hade en där det står 2007

Och där var den ännu billigare... och jag som har 5% rabatt på Adlibris... ojojoj...

jaj tummenupp.gif
Ålgryte
Förlåt k_arro att jag fortsätter på boklistan whistling.gif

Jag kollade också cdon och hittade en sprillans ny bok utgiven i februari 2013: Geranium av Kasia Boddy !
Är det någon som sett den IRL ? Finns det bilder i den eller end referat om pelargoner i litteraturen ?

Vad tror ni ? Kan jag läsa mer om doftisar och deras historia i den ?
jaj-51
CITAT (Ålgryte @ 18-05-2013, 18:04) *
Förlåt k_arro att jag fortsätter på boklistan whistling.gif

Jag kollade också cdon och hittade en sprillans ny bok utgiven i februari 2013: Geranium av Kasia Boddy !
Är det någon som sett den IRL ? Finns det bilder i den eller end referat om pelargoner i litteraturen ?

Vad tror ni ? Kan jag läsa mer om doftisar och deras historia i den ?

bookreview
Peztis
Underbar framsida på boken men de skulle ha skippat den där bordern till vänster. Det hade varit helt underbart om det ENDAST varit blomman och namnet.

Vilket ju så klart inte säger något om boken (man ska ju inte döma en bok efter omslaget) men ämnet är något som ligger mig varmt om hjärtat. Eller eg ämnena eftersom både pelargoner och det grafiska ligger där nära mitt hjärta.
k_arro
Ok vad intressant, jag får också köpa mig någon av de här böckerna. Tack för tipsen!

CITAT (Ålgryte @ 18-05-2013, 15:32) *
Faye Brawner skriver i sin bok "Geraniums The Complete Encyclopedia", om en kund som inte gillade namnet på pelargonen hon just köpt och sa att hon skulle döpa om den när hon kom hem! Så namn på pelargoner kan verkligen variera...

Hon skriver också om doftpelargonen Torento som i USA säljes som Ginger. Den är en hybrid med okända föräldrar. Doften kan variera från planta till planta och skiftar även med tidpunkten på dygnet och temperaturen. Den är starkare i värme.

Jag har köpt mina plantor som Cola men vet inte om jag tycker de luktar som drycken...
Ginger betyder ju ingefära men den doften har ingen av mina plantor! De har en svag citrusdoft yes.gif
Har tyvärr aldrig sett dem blomma under de tre år de bott hos mig. Blommar dina?

Jag tycker min doftar mer som glassen calippo eller godis-colaflaskor än coca cola. Och den har inte heller blommat än. Hoppas det kommer någon gång! Den växer så det knakar iaf, och sticklingarna rotar sig snabbt.
Peztis
Håller med om att sticklingarna rotar sig villigt för att vara en doftpelargon! Jisses, vad ska jag göra med dem alla?

Kärt besvär...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon