johanare
Hej
Jag har köpt ett par halvrunda spaljeer för montage runt stuprör vid ett hushörn. Har sett snygga exempel på detta. Rundar av hushörnet och gömmer stuprör snyggt.
Dock vill jag inte gräva ur dräneringsmassorna och fylla upp med jord upp till huset just här utan vill ha växten i en större kruka.

Om växten ska plockas in vintertid kan man ju plocka ner spaljeen sent på hösten och flytta in krukan . Men då måste växten klippas ner på hösten.
I annat fall kan givetvis allt stå framme året runt.

Klematis kanske kan fungera i kruka? Funderar på jasmin.

En hörna med sol från sydost till nordväst, dvs nästa hela den ”vakna tiden”. Zon 1. Spaljehöjd ca 2-2.5m
Min ”vinterförvaring” +10 grader är mörk, en ljussatt.
addo
Är det en starkväxande klängväxt så kan du ju plantera den utanför dräneringen med en rotspärr mellan jord och dränering och sen styra in den till spaljén. Krukor är normalt mer arbetskrävande än att plantera i mark så jag skulle gjort så.

Det är otroligt svårt att tipsa om växter då du bor i en bra zon, har ett bra läge och kan vinterförvara om du vill. Du kan med andra ord plantera det mesta.
johanare
Jo jag är medveten om merarbetet
Hade det fungerat med planteringsgrop hade den redan varit på plats smile.gif
Hamnar i en plattsatt gångväg
addo
Klematis fungerar förresten i kruka, sorter som passar har jag dock ingen koll på. Men du kan ju som sagt ha nästan vad som helst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon