annikago
Jag har precis flyttat in i en 1,5-plans 70-talsvilla på en liten gata i ett bostadsområde, med typiska 70-talsträd vid staketet ut mot gatan: två granar, en björk. En ring med thujor står strax innanför staketet, mot bilplatsen. Dessa träd utgör insynsskydd och också utsikt från köksfönster och uterum. De är väldigt höga och granarna börjar se luggslitna ut. Några meter från granarna, också vid staketet står en syrénbuske.

Jag skulle vilja ta bort granarna och planera ett prydnadsträd eller buske, som så småningom utgör insynsskydd och utsikt. (Thujorna tänkte jag prova att stamma upp).
- Frågan är om det blir konstigt med ett mindre träd bredvid den höga björken? Thujorna är något högre än hustaket, och björken säkert ett par meter högre än thujorna. (Det är ca 10 meter mellan husväggen och träden).

- Förslag på träd eller buske som kan passa mellan björk och syren i zon IV, syd-sydostligt läge?

/Novis på egen trädgård
addo
CITAT (annikago @ 08-05-2013, 14:54) *
Jag har precis flyttat in i en 1,5-plans 70-talsvilla på en liten gata i ett bostadsområde, med typiska 70-talsträd vid staketet ut mot gatan: två granar, en björk. En ring med thujor står strax innanför staketet, mot bilplatsen. Dessa träd utgör insynsskydd och också utsikt från köksfönster och uterum. De är väldigt höga och granarna börjar se luggslitna ut. Några meter från granarna, också vid staketet står en syrénbuske.

Jag skulle vilja ta bort granarna och planera ett prydnadsträd eller buske, som så småningom utgör insynsskydd och utsikt. (Thujorna tänkte jag prova att stamma upp).
- Frågan är om det blir konstigt med ett mindre träd bredvid den höga björken? Thujorna är något högre än hustaket, och björken säkert ett par meter högre än thujorna. (Det är ca 10 meter mellan husväggen och träden).

- Förslag på träd eller buske som kan passa mellan björk och syren i zon IV, syd-sydostligt läge?

/Novis på egen trädgård

Jag personligen tycker det skapar dynamik och ger en mindre strikt känsla med höjdskillnader generellt i en trädgård, lika så med träd. Har du bilder? Så är det lättare att föreställa sig hur det skulle se ut.

Jag har mycket goda erfarenheter av att stamma upp stora granar för att få in ljus och minska nedfall av barr, och eftersom det tar tid för träd att bli stora så tycker jag verkligen du ska överväga det alternativet i alla fall för någon av granarna.

Har du bilder på granarna? Dom behöver inte vara så luggslitna som man tror wink.gif
Huggorm
Men frågan är om man vill ha en topptung gran intill huset, de är ju stormkänsliga redan i vanliga fall. Börjar de dessutom se risiga ut kan de vara dåliga inuti, gran ruttnar inifrån. Om man inte väljer att ta bort dem bör man i alla fall hålla koll på dem. Men jag röstar absolut på att byta ut dem mot något nytt, det kommer se helt okej ut med något mindre träd.
addo
CITAT (Huggorm @ 08-05-2013, 18:23) *
Men frågan är om man vill ha en topptung gran intill huset, de är ju stormkänsliga redan i vanliga fall. Börjar de dessutom se risiga ut kan de vara dåliga inuti, gran ruttnar inifrån. Om man inte väljer att ta bort dem bör man i alla fall hålla koll på dem. Men jag röstar absolut på att byta ut dem mot något nytt, det kommer se helt okej ut med något mindre träd.

Jag håller med, men det trädet tar mindre vind när grenarna försvinner så det blir mindre risk för omkullblåsning. Om jag kulle rösta så blir det nog att stamma upp granarna samt plantera nya träd och fälla granarna om några år. Men jag är å andra sidan allergis mot "kala" nyplanterde tomter.
annikago
Tack för kloka synpunkter. Jag ska se om jag kan åstadkomma foton :-)
Och definitivt hålla koll på granarna. (liknande gran på föräldrarnas tomt föll i en storm, men stod på en mer vindutsatt plats).

Om jag skulle stamma upp granarna innan jag gör mig av med dem, vilket avstånd bör det vara mellan granarna och en ny trädplanta med tanke på t.ex. rotsystem?

:-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon