michel021
Jag har sått mini kiwi,mini melon och jordgubbar. Tidigare har jag bara planterat sånt som man kastar på vintern men nu har jag sått plantor som inte kommer bära någon frukt i år och måste övervintras så jag får frukt nästa år. Hur ska jag göra? Ska jag ha kvar dom i krukorna och sen lägga nått på jorden? Ska man vattna under vintern? Klarar dom sig på balkongen? De blir ju flera minus.

Sen vill jag fråga om ni tror att jag kommer få några jordgubbar i år? Det har gått 1månad och dom har bara växt 2cm ovanför jorden men nu hoppas jag att de ska börja gå snabbare.
Hur lång tid tar det för physalis för att få frukt om man planterar frön?
emmma
Hej!
Du kommer nog tyvärr inte få jordgubbar på de sådda plantorna i år. Physalis ger frukt på samma år som man sått men det är lite i senaste laget att så dem nu så bäst vore om du köper en färdig växt eller får skott av någon som har en planta, det är nog säkrare.

När det gäller övervintringen så skulle jag tro att du blir tvungen att isolera krukorna lite. Jag har ingen erfarenhet men det finns säkert någon annan som kan svara. Lycka till med dina plantor smile.gif
michel021
Kan man övervintra alla slags plantor?
Melon plantan lär ju bli väldigt stor. Ska jag vattna under vintern? Ska jag ta bort alla blad? Är det bättre att jag bär ner dom till källaren? De finns inget fönster där men det är plus grader iaf.

Kan nån snälla säga hur jag ska göra för jag vill inte sköta om plantorna i flera månader ifall dom ändå kommer att dö innan jag får nån frukt
Bassam
Hej
Vi kan övervintra asiatiska växter som innehåller blad hela året med lite ljus lite vatten och grader mellan +10 till +15 grader.

men för växter som inte innehåller blad hela året mycket lite vatten och de behöver inte ljus grader mellan +5 till +10.
H.Bassam
michel021
Okej tack
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon