Full version: Massa myror - hjälp
pixieangel
Hejsan smile.gif

Jag har ett stort problem och det är myror - utomhus (tack och lov)

Men när jag skall rensa rabatten så sätter jag ner handen på jorden, och vips det bara kryllar av myror.
Lukar jag så ser jag bara ett stort virrvarr av dem.
Och när man inte ens kan sätta ner handen utan att de är massor som kryper så är det för mycket.

Jag har svarta myror både små och större
Där är även röda myror - liten storlek
Och gula myror - liten storlek

Normalt brukar väl inte myror äta växter vad jag förstått, men speciellt under min pil så äter de faktiskt mina växter.

Jag läste ett "husmorstips" om kaffesump och jag vet inte hur mycket sump jag grävt ner - meningslöst.
Jag har testat sådana dosor med medel - hjälper inte.

Och jag vill verkligen undvika att hälla ut bekämpningsmedel. Och det är pga av att jag har många igelkottar som är i trädgården. Även mycket fåglar och en katt som kommer och går.
Och hur gärna jag än vill få bort myrorna så vill jag ej riskera djurlivet.

Är det någon som har djurvänliga tips (men inte vänliga mot myrorna rolleyes.gif ) ?

Jag hade verkligen uppskattat varje tips och hjälp jag kan få.
För jo där är allt någon av dessa myror som biter mig också

Tack på förhand

hattstugan

Testa milt såpvatten! eller att bara vattna ordentligt och ofta så det är konstant blött! Myrorna gillar ju inte vätan så värst!
pixieangel
Tack, jag testar det direkt imorrn bitti smile.gif
fridsbacka
har svartmyror men även stackmyror och dom har byggt i stenmuren va dom nu ska göra där? MEN sen under dammduken med och det reetar mig otroligt mycket . Men även under brunnslocket ( trä lock) och till min förvåning hade jag huggorm här på gården häromdagen och dom ska ju inte gilla myror men uppenbarligen gillar dom myror mer än mig för ormen kröp under locket så nu blir det gummistövlar hädanefter , kan ju säga att det är första gången på 13 år jag ser en orm på gården

Men hur får man bort stackmyrorna tro? dom svart så sabbar jag bona sen försöker jag med massmord via vatten
Niklas-73-
har ej testat detta själv men hört att det ska fungera från flera källor.

häll ur Saften Fun Light i området med myror.

vi dricker det så det borde inte räknas som bekämpningsmedel.
Gossen Ruda
Många hänvisar till Fun light men jag har inte läst om resultatet så mycket. Här är dock en artikel som behandlar frågan: http://www.expressen.se/halsa/fun-light---...-kul-for-myror/

Beträffande myrdosor. Nu i vår har jag kaft myror som har sprungit omkring i köket på sommarstugan, svartmyror Lasius niger. Fler och fler så jag tröttnade och satte ut en myrdosa. Hände inget så jag studerade kräken. De sprang glatt förbi utan att stanna. Jo, jag hade aktiverat dosan. Så i söndags jag klippte upp dosan och tog en kniv och strök ut det klibbiga innehållet i en klump precis där myrorna kom in. Efter en timme kollade jag. Det var en svart bård av myror runt klumpen, rena bardisken. Jag räknar med att problemet är löst till i morgon när jag åker ut igen. smile.gif
fridsbacka
CITAT (Gossen Ruda @ 09-05-2013, 08:29) *
Många hänvisar till Fun light men jag har inte läst om resultatet så mycket. Här är dock en artikel som behandlar frågan: http://www.expressen.se/halsa/fun-light---...-kul-for-myror/

Beträffande myrdosor. Nu i vår har jag kaft myror som har sprungit omkring i köket på sommarstugan, svartmyror Lasius niger. Fler och fler så jag tröttnade och satte ut en myrdosa. Hände inget så jag studerade kräken. De sprang glatt förbi utan att stanna. Jo, jag hade aktiverat dosan. Så i söndags jag klippte upp dosan och tog en kniv och strök ut det klibbiga innehållet i en klump precis där myrorna kom in. Efter en timme kollade jag. Det var en svart bård av myror runt klumpen, rena bardisken. Jag räknar med att problemet är löst till i morgon när jag åker ut igen. smile.gif

vi alla får hålla tummarna att dom är borta idag =) en uppdatering vill vi ha
Gossen Ruda
CITAT (fridsbacka @ 09-05-2013, 08:46) *
vi alla får hålla tummarna att dom är borta idag =) en uppdatering vill vi ha

Totalt myrfritt. yahoo.gif Kanske ett tips till alla, ser man att myrorna går förbi myrdosan så öppna den och sprid ut giftet. Alla myror är inte nyfikna på allt. Fast se till att ingen obehörig kan komma åt giftet, det är inga ofarliga saker.
pixieangel

Hej smile.gif

Här är nu vad jag testat.

1. Dränkte ner dem med vatten - hjälpte ej
2. Dränkte med såpvatten - hjälpte ej
3. Vet inte hur mycket funlight jag hällde i alla bona. Men vi pratar liter. - Hjälpte ej

Och jag vill ju undvika något starkt pga av just igelkottar, fåglar och katter.

Men jag får väl bara stå ut smile.gif)

Tycker väl egentligen mitt största problem är sniglar och mördarsniglarna äter inte ens en promille av vad alla mina Vinbergssnäckor sätter i sig. Förr tyckte jag de var söta och oskyldiga med sina små hus. Men nu när jag ser VILKA som äter allt så är de inte ett dugg oskyldiga smile.gif

Men som sagt har ni djurvänliga tips mot myror o vinbergssnäckor så säg till (tipsen skall alltså inte vara djurvänliga mot dem smile.gif)

Tack och ha en fortsatt bra dag

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon