Jag köpte häromdagen 2 st blombelagonier som jag bara ställde i hallen i två dygn när jag kom hem innan jag ställde dem i fönstret. Dock inget supersoligt fönster utan bara ljust. Redan efter en dag i fönstret så vissnar den ena begonian ihop helt, alla "stammar" bara lägger sig ner helt o hållet. Jorden är fuktig men jag hade inte vattnat något sedan jag köpt dem. Efter en dag till börjar den andra vissna också. Jag vet inte vad jag gör för fel. Testade att sätta den begonian som vissnade först i ett soligare fönster och vattna lite, den reste sig lite men bara lite. Den andra står kvar i det mindre soligare fönstret. Vad gör jag för fel och vad skan jag göra innan dem dör helt? Ingen av bladen känns torra utan bara vissnat.
Hej
Vissnat växter beror på:
1 om de får överflodiga vatten så rötterna blir svamp skadad och kunde inte sug vatten som växter behöver .
Du kan ta växter ut från kruka och borta skadad rötter och torka lite dem sen du kan plantera på nya jord.
2 om de saknar längre vatten.
man kan lägga krukan i hink som full med vatten minst 2 timmar om växter tillbaka till liv är bra annars växter tyvär är dog.
H.Bassam