fridsbacka
09-05-2013, 05:22
har nu kissat i en hink i ett par dagar som jag tänkte späda ut med vatten , men hur funkar detta mot mossan ? gynnar det eller missgynnar det mossan ? och funkar det speciellt bra för något ?
Om det funkar mot mossa, vet jag inte, men det är ett utmärkt gödningsmedel. Om man gödslar gräset, så brukar ju mossan försvinna, så kanske du kan få bort mossan på det viset...
Om urin är effektivt m0t mossa, har jag ingen aning om.
Men jag känner på mig att det inte är så bra idé att *samla* urin som lätt börjar lukta illa. Det är ju en "förnyelsebar resurs" - nytt kommer varje dag ;-)
Ta vara på morgonkisset och späd 1:10 varje dag, och vattna rabatter och vad du vill.
Men det är klart, vill du bevattna en hel gräsmatta på en gång med guldvatten, kan det ju behövas 10 liter som späds ut. Heheh, hela familjen får samla... eller be grannarna om hjälp! Nä, skojar bara ;-)
Hej
Det finns inte relationen mellan urin och mossa bekämpning. men jag tycker att urin är stärka gräs matta, så blir gräsmatta starka och döda mossa.
H:Bassam
Halaj!
Samlar guldvatten och häller ut det direkt på mossa. Jag tycker mig se att mossan inte gillar det. Å andra sidan gillar inte gräset det heller, verkar det. Jag har lite svårt att se vilken av dem som är känsligast.
//T
Om man kissar direkt på gräset så blir det för starkt och det blir bännfläckar med brunt dörr gräs.
Men om man blandar ut det med vatten 1:10 så borde det gödsla gräsmattan som då har en chans att ta över mossan.
Lycka till!
mamamaggan
11-05-2013, 18:29
Inte outspädd urin på gräsmattan iaf. Så gjorde en av våra söner och hans kompisar en helg när de lånade sommarstugan. De kissade på samma ställe och där kom det inte något nytt gräs på flera år.
Fast , det kanske tar död på mossan ?
Vår mossa dör knall och fall där hunden kissar, tydligt! Men vi har typ bara mossa i vår gräsmatta så hur gräset mår vet jag inte 😳 men mossan här dör i alla fall effektivt av hundurin 😄😁
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.