Full version: Arabisk Jasmin
M.O.S.
Finns det någon som vet hur man kan få en arabisk jasmin Jasminum sambac att rota sig? Det finns ju andra växter som också är svåra men den är nog värst enligt min erfarenhet. Har provat sticklingar i olika grad av förvedning, i såjord, vatten eller vitmossa, tror att jag har lyckats en gång. Har ni några tips?
M.O.S.
jaj-51
Funkar inget annat så får det bli rotnings hormon, Clonex eller något starkare ...
Bassam
Hej

De kan födda barn från rötter varje år, så kan vi tar barn med några rötter och plantera den i ny plats. men kan man göra detta på början av våren, och det finns bra garanti med den ökning, på grund att barn har rötter.
H.Bassam
oliv
Jag tycker den är enkel att rota, men tar lång tid. Så man ska ha tålamod (det tar kanske ett halvt år tills nytillväxten kommer).

Jag har tagit halvförvedad, långa sticklingar med flera noder (där blad finns). Klipper bort alla blad utom ett topp-blad. Sätter sticklingen i jord med minst en nod under jord.
M.O.S.
Tack för svaren, har förstått att det gäller att ha tålamod!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon