Full version: Primulor
Karl-Göran Karlsson
Hej!

Jag har en rabatt där jag samlat ett antal olika primulor. Ni kan se mina olika sorter på länken nedan:

KGs Trädgårdsgalleri

Men, tyvärr ser jag nu att en del sorter tacklar av med åren och det verkar som om flera av dem inte har klarat senaste vintern (som i och för sig inte har varit särskilts svår). De verkar på något sätt ha "frusit upp" så att plantan har lossnat och sedan dött.

Hur kan man göra för att förbättra övervintringen (i mitt fall i Norrköpingstrakten - zon 2)?
cala98
Jag frågar vidare..kan de klara sig i zon 5?
Blomstertanten
Primulor verkar ha en viss förmåga att "krypa upp" ur jorden !
Man får se till att plantera ner dem, men de kan ändå krypa upp har jag märkt. Speciellt efter vintern.
Violvivan och rosenvivan dör ofta efter ett par år. Och violvivan verkar vara lite känslig mot barfrost. sad.gif Mina dog tyvärr !
Betty
CITAT (cala98 @ 04-04-2004, 19:19)
Jag frågar vidare..kan de klara sig i zon 5?

Trädgårdsaurikeln, Gullviva och Rosenvivan klarar åtminstone zon 6, Kandelaberviva, Japansk viva, Trädgårdsviva och Hyacintviva zon 5,
Bollviva zon 4.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon