Full version: Ett efterlängtat bi
Gossen Ruda
Nyss var jag ute och kollade potatislandet efter regnen. Såg något som kröp på jorden och tittade efter. Trots att jag aldrig sett detta bi i verkligheten såg jag direkt vad det var. Fort in efter håven och så var det fångat för vidare befordran till ett fångströr. Ingen tvekan, ett Glödsandbi Andrena fulva. Ett bi som för första gången i Sverige fångades i Skåne 2000, sen har det spridit sig upp över landet. Det nordligaste fyndet hittills på Västkusten är från Ringhalsområdet men nu har det alltså nått Göteborg. Ett mycket vackert bi, bildgoogla får ni se. Samlar nektar och pollen på vinbär, krusbär, måbär och liknande buskar.
Rebecca
Oj vad fint, ser nästan ut som en liten humla! Släppte du den sen igen? smile.gif
Gossen Ruda
CITAT (Rebecca @ 09-05-2013, 17:07) *
Oj vad fint, ser nästan ut som en liten humla! Släppte du den sen igen? smile.gif

Dessvärre. sad.gif Beläggsexemplar bör sparas.
Myosotis
Grattis! Det var ju det biet som jag hittade här som du artbestämde åt mig. smile.gif
Gossen Ruda
CITAT (Myosotis @ 10-05-2013, 09:04) *
Grattis! Det var ju det biet som jag hittade här som du artbestämde åt mig. smile.gif

Just, så var det. Hade ett svagt minne. Det skall bli intressant att följa den fortsatta expansionen norrut.
Motti
Jag köpte mig en Biholk på Granngården förra året och gissa om vi fick bin att bygga i den ! funkade jättebra .Tills Hackspetten hittade den och åt upp vart enda bilarv ! Påpekade det i dag på Granngården och att något slags nät över hållen skulle fungera så att inte Herr Hackspett kommer år att äta upp bilarverna .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon