Full version: Två ätbara blommor
Gurto
Hej! Ny på forumet och rätt färsk vad gäller odling (har just flyttat till hus och fått större möjligheter till odlingsprojekt).

Jag är på jakt efter två ätbara blommor som jag åt på restaurang i Frankrike förra året:

Helichrysum italicum. Kallades där Plante (eller Fleur) à Curry. Får kluster av små gula blommor som luktar åt curry-/rotsellerihållet.

Nasturtium. Också kallad Capucine eller Capucinekrasse (men är ej äkta krasse). Färglada (de jag åt var orange men verkar finnas i fler färger) med pepprig smak.

Har, som synes, lyckats hitta lite information om blommorna men inte var jag kan få tag på frön. Någon som kan hjälpa mig?

Tack på förhand.
Kryddan03
CITAT (Gurto @ 09-05-2013, 18:33) *
Hej! Ny på forumet och rätt färsk vad gäller odling (har just flyttat till hus och fått större möjligheter till odlingsprojekt).

Jag är på jakt efter två ätbara blommor som jag åt på restaurang i Frankrike förra året:

Helichrysum italicum. Kallades där Plante (eller Fleur) à Curry. Får kluster av små gula blommor som luktar åt curry-/rotsellerihållet.

Nasturtium. Också kallad Capucine eller Capucinekrasse (men är ej äkta krasse). Färglada (de jag åt var orange men verkar finnas i fler färger) med pepprig smak.

Har, som synes, lyckats hitta lite information om blommorna men inte var jag kan få tag på frön. Någon som kan hjälpa mig?

Tack på förhand.

Välkommen till Odla! smile.gif

Helichrysum italicum kallas för curryeternell på svenska. Impecta har fröer: http://www.impecta.se/sv/artiklar/curryeternell.html
Men, den finns även ofta att köpa som planta nu på våren och brukar då ibland kallas curryplanta har jag sett.

Nasturtium är ett annat namn på krasse/indiankrasse, men det korrekta namnet är Tropaeolum. I England t ex kallas de för Nasturtium:
"Nasturtiums were commonly known in Europe as Indian Cress or a translation of “Capucine cress”, in reference to the flower shape, which resembles Capucine monks’ hooded robes." http://www.reneesgarden.com/articles/nasturtiums.html
Smaken är just som du beskriver den - lite pepprig och väldigt god i t ex sallad. Så, det är "äkta krasse"* du har käkat. Fröer hittar du nästan överallt där de säljer fröer. Det är bara att välja om du vill ha den buskig eller slingrande och vilken färg du vill ha på blommorna. smile.gif

*Om du med "äkta krasse" menar t ex smörgåskrasse (Lepidum sativum) så är det inte den som är "äkta" utan den tillhör släktet krassingar. Krasse/indiankrasse tillhör krassesläktet. Förvirrande? Absolut! laugh.gif

PS Läste precis att krasse kallas för capucine i vardagligt tal så det är nog den med 99 procent sannolikhet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon