|
Till att börja med: Jag är absolut emot handelsgödsel och ännu mer emot gift i trädgården. Till och med jag måste ge upp kampen mot Revsmörblomma.
Har rensat för hand i hela gräsmattan i tre år. Lyckats riktigt bra med maskrosor och tillräckligt bra med Veronika och klöver. Men Revsmörblommorna blir bara fler och fler!!! I häck och rabatter har jag lyckats.
Fråga: Vad är det effektivaste giftet? (Späd inte på mitt dåliga samavete med att säga att den går att rensa bort. Jag har försökt!!)
Bengalow
09-05-2013, 19:40
Stroller...!
Gossen Ruda
09-05-2013, 20:36
CITAT (Bengalow @ 09-05-2013, 20:40)  Stroller...! ...combi.
Eller så kan du bara skita i dom och olika medel. Finns bättre saker att engagera sig i.
Gossen Ruda
09-05-2013, 21:16
CITAT (CillaM @ 09-05-2013, 21:57)  Eller så kan du bara skita i dom och olika medel. Finns bättre saker att engagera sig i. Fast om hon nu vill ha en gräsmatta och inte en revsmörblommematta? Det är märkligt att man inte kan läsa vad trådskaparen önskar.
Bäst är de medel som bönderna använder, verkar vara lättast att köpa från Tyskland Googla och sök på Ebay.
Ja den där förbenade revsmörblomman! Den har invaderat här också. Visserligen är den söt... I gräsmattan struntar jag i den men ett förlorande krig utför jag i gruset i uppfarten - där vill jag inte ha den.
HeJ
Om vi skötsel bra gräsmatta som vi ger gräsmatta bra gödsel vatten och klippning då mina gräsmatta kan attackera dem; men bästa metoden ta bort ogräs på hand:
h.bASSAM
CITAT (Peztis @ 10-05-2013, 10:53)  Ja den där förbenade revsmörblomman! Den har invaderat här också. Visserligen är den söt... I gräsmattan struntar jag i den men ett förlorande krig utför jag i gruset i uppfarten - där vill jag inte ha den. Problemet är nog pga att jag inte såg den som tillräckligt bedrövlig de tidigare åren utan utförde ett halvhjärtat försök med handkraft. I år är det mer revsmörblomma än gräs. Den måste helt enkelt bort. Alternativet är att ta bort gräset för som det ser ut nu funkar det inte. Tackar för förslaget om Stroller Combi. Skall inköpa gift för första gången till min trädgård. :-( Men: "Der klügere gíbt nach"
CITAT (Gossen Ruda @ 09-05-2013, 22:16)  Fast om hon nu vill ha en gräsmatta och inte en revsmörblommematta? Det är märkligt att man inte kan läsa vad trådskaparen önskar. Jag läser väl vad trådskaparen önskar. Och jag visste precis vem som skulle svara (flera). Därav mitt svar. Finns fortfarande bättre saker att ägna sig åt. Handkraft funkar bra mycket bättre än allehanda gifter.
duo2010
10-05-2013, 21:06
CITAT (CillaM @ 10-05-2013, 21:43)  Jag läser väl vad trådskaparen önskar. Och jag visste precis vem som skulle svara (flera). Därav mitt svar. Finns fortfarande bättre saker att ägna sig åt. Handkraft funkar bra mycket bättre än allehanda gifter. gunilla
CITAT (CillaM @ 10-05-2013, 21:43)  Handkraft funkar bra mycket bättre än allehanda gifter. Nej, och dessutom har inte alla handkraft. Men det vore kul att se golfarna använda hankraft
Gossen Ruda
11-05-2013, 08:24
CITAT (CillaM @ 10-05-2013, 21:43)  Jag läser väl vad trådskaparen önskar. Och jag visste precis vem som skulle svara (flera). Därav mitt svar. Finns fortfarande bättre saker att ägna sig åt. Handkraft funkar bra mycket bättre än allehanda gifter. Det är upp till var och en vad man vill ägna sig åt. Den som accepterar en "gräsmatta" full av annat än gräs gör si och den som vill ha en ogräsfri gräsmatta gör så. Ingen, absolut ingen, skall bestämma vad någon annan skall göra så länge det sker inom lagens riktmärken. Revsmörblomma är ett gissel och bekämpar man den inte sprider den sig ohämmat. I en gräsmatta funkar inte handkraft.
CITAT (Gossen Ruda @ 11-05-2013, 09:24)  Det är upp till var och en vad man vill ägna sig åt. Den som accepterar en "gräsmatta" full av annat än gräs gör si och den som vill ha en ogräsfri gräsmatta gör så. Ingen, absolut ingen, skall bestämma vad någon annan skall göra så länge det sker inom lagens riktmärken. Revsmörblomma är ett gissel och bekämpar man den inte sprider den sig ohämmat. I en gräsmatta funkar inte handkraft. Jajamen! Och det är därför jag jämnar ut banan så att inte ni pesticidnördar regerar och trådskaparen får fler åsikter och alternativ att hantera. Kommentarer från bl.a jaj-51 anser jag bara vara jönsigt.
CITAT (CillaM @ 11-05-2013, 21:34)  Kommentarer från bl.a jaj-51 anser jag bara vara jönsigt. Din syn på oss handikapade mäniskor gillar jag inte. Fy på dig CillaM att kalla oss handikapade jönsiga
Gossen Ruda
12-05-2013, 06:50
CITAT (CillaM @ 11-05-2013, 21:34)  Jajamen! Och det är därför jag jämnar ut banan så att inte ni pesticidnördar regerar och trådskaparen får fler åsikter och alternativ att hantera.
Kommentarer från bl.a jaj-51 anser jag bara vara jönsigt. Jaha, där kom personangreppen. Inte ovanligt när fanatikerna inte lyckas tysta motståndarna. Det slår bara tillbaka på dig själv.
Aqvakul
12-05-2013, 07:41
Är det någon som vet hur effektivt Stroller kombi är mot revsmörblomma? Effektiviteten måste ju vägas mot nackdelarna. Helst vill man ju undvika dylikt i trädgården och det är dessutom lätt att skada buskar eller häckar.
CITAT (Aqvakul @ 12-05-2013, 08:41)  Är det någon som vet hur effektivt Stroller kombi är mot revsmörblomma? Effektiviteten måste ju vägas mot nackdelarna. Helst vill man ju undvika dylikt i trädgården och det är dessutom lätt att skada buskar eller häckar. Det brukar behövas flera behandlingar och blir ganska dyrt. Det är värt att snåla och enbart behandla där ogräset finns ... Läste någon om att Syrener är mycket känsliga mot giftet som ingår i Stroller Combi.
Gossen Ruda
12-05-2013, 08:03
Jag hade ett litet parti intill en sten där smörblomman växte så det knakade. Kom inte åt att klippa med gräsklipparen och hade provat med stroller. Till slut tog jag till storsläggan och överdoserade rejält. Det tog knäcken på skiten, jag såg bara en planta igår och den är lätt att ta manuellt. Så mitt råd är att inte snåla där det behövs. Jag tror det ur föroreningssynpunkt är bättre med en rejäl dos en gång istället för att dutta då och då.
Skall inhandla Stroller Combi imorgon och kommer rapportera hur pass effektivt det har varit inom kort. Men jag har inte för avsikt att använda det någonstans annat än i gräsmattan. I rabatterna har jag så pass bra jord (har jordförbättrat i flera år) så där klarar jag det med handkraft. Men gräsmattan är i styv lerjord. Det blir typ stampat jordgolv modell betong. Har ändå kämpat flera år, men inser att jag får bara upp en bråkdel av rötterna = de vinner kampen. --- Blir så ledsen när nästan varenda fråga ger upphov till onödiga bråk!! Att ta till gift är självklart ingenting som någon trädgårdsälskare tar till i första hand. Men ibland finns inget alternativ. Om jag inte accepterar en Revsmörblomsmatta. Och det gör jag inte. Mitt val!
Eva 33c
13-05-2013, 19:02
CITAT (Ewa L @ 12-05-2013, 21:09)  Men gräsmattan är i styv lerjord. Det blir typ stampat jordgolv modell betong. Har ändå kämpat flera år, men inser att jag får bara upp en bråkdel av rötterna = de vinner kampen. När du fått bort revsmörblommorna kanske du ska fundera på om du kan förbättra miljön något för gräset. En anledning till att du har så mycket revsmörblomma i gräsmattan kan vara just att den är en av få växter som verkligen kan trivas i styv lera. Gräset kan nog inte möta upp i konkurrensen. Jag har väldigt mycket revsmörblomma på min tomt, men den är inget större problem i "gräsmattan" (en oklippt åkerlapp) som visserligen är av lerjord men inte "betong" typen.
Hej,
Jag har inte så mkt revsmörblomma i gräsmattan, men väl i gångarna runt mina grönsaksland, och där slinker de lätt in bland odlingarna, och det vill man ju inte! Jag jobbar med att bättra jorden och underlaget.
I mitt fall beror det inte eg. på lerjord, utan på att partierna där de trivs är dåligt dränerade - vilket på sätt och vis blir något av samma sak. Hur som helst behöver du säkert göra ngt åt dräneringen, annars lär problemen återkomma. Lufta gräsmattan och borsta dit grov sand (läs på om storlek så jorden inte cementeras av för fin sand) - ja, finns säkert fler tips om att hjälpa luftintaget och dräneringen av en gräsmatta.
jimvidar
14-05-2013, 07:46
Jag hade ogräs i min matta som jag tog bort med Stroller Combi. Jag började i juli 2011 och har en riktigt fin matta redan nu. Läs användningsråden på påsen NOGA innan du sätter igång. Sprid inte under äppelträden. Att använda sig av fint (ca 8mm) grus är ett jättebra tips av EKLO, bra mot både mossa och ogräs .
Aqvakul
14-05-2013, 07:51
CITAT (Eva 33c @ 13-05-2013, 20:02)  När du fått bort revsmörblommorna kanske du ska fundera på om du kan förbättra miljön något för gräset. En anledning till att du har så mycket revsmörblomma i gräsmattan kan vara just att den är en av få växter som verkligen kan trivas i styv lera. Gräset kan nog inte möta upp i konkurrensen. Jag har väldigt mycket revsmörblomma på min tomt, men den är inget större problem i "gräsmattan" (en oklippt åkerlapp) som visserligen är av lerjord men inte "betong" typen. CITAT (EKLO @ 14-05-2013, 07:43)  Hej,
Jag har inte så mkt revsmörblomma i gräsmattan, men väl i gångarna runt mina grönsaksland, och där slinker de lätt in bland odlingarna, och det vill man ju inte! Jag jobbar med att bättra jorden och underlaget.
I mitt fall beror det inte eg. på lerjord, utan på att partierna där de trivs är dåligt dränerade - vilket på sätt och vis blir något av samma sak. Hur som helst behöver du säkert göra ngt åt dräneringen, annars lär problemen återkomma. Lufta gräsmattan och borsta dit grov sand (läs på om storlek så jorden inte cementeras av för fin sand) - ja, finns säkert fler tips om att hjälpa luftintaget och dräneringen av en gräsmatta. Bra förslag på långsiktiga lösningar!
Håller med om att det är bra långsiktiga lösningar. Det är bara det att jag är modellen av odlare som tar bort gräsmattan och gör planteringar. Några kvadratmeter (ganska många) om året försvinner. Så det långsiktiga målet för mig är att ha en plätt lagom att spela kubb på. :-) Men den kommer att dressas och skötas som en "green". Men det är alltså hopplöst att hålla revsmörblomman borta från den gräsmattan som trots allt fortfarande finns. Och den blommar och sprider sig till rabatterna. Där jag trots allt vunnit kampen. Där jordförbättrar jag stadigt och har början till kanonjord. Tack för alla konstruktiva råd!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|