tk71
Jag planterade tre Peace och en New Dawn förra våren. Jag tycker de tog sig rätt bra och blommade fint redan första sommaren. Men på hösten, när det blev fuktigt väder så långa perioder, drabbades alla svårt av svartfläcksjuka. De var prickiga överallt. Jag sprejade dem (och jorden) med bekämpningsmedel mot svamp.

Vad ska jag göra för att undvika att de drabbas i år också?
Kajsa
Det var en blöt sommar och svampen gynnas av regniga somrar. Rabattrosor får mer sjukdomar än buskrosor och vissa rosor får mer än andra, jag hade tex Nina Weibull flera år men den var omöjlig och grävdes bort. Du kan plantera dom soligt/blåsigt så torkar dom upp snabbare, har man ett fåtal rosor kan man ev. spruta med något om man kan tänka sig det.
Har man rosor som i många år får svartfläck oavsett vädret får man väl grunna på om man verkligen vill ha kvar dom ?

Ser nu att du är ny här så Välkommen till oss på Odla.nu rose.gif
johanare
Plantera luftigt så de inte står för inträngda.
Fjolåret var extremt fuktigt o gynnsamt för SFS

Gör dina rosor starka tidigt på säsongen. Vatten o näring under mars- juni. Då blir det va jag kan se mer motståndskraftiga också.

Vissa är mer mottagliga än andra. New Dawn har jag själv haft stora bekymmer med. Tråkiga att se på sjuka men de kommer igen om du orkar vänta

Testa Binab utan några andra medel
oliv
Om svampangreppen bara kommer på hösten tycker jag man kan helt bortse från dem. Plantera andra perenner bredvid som ger lite fägring på hösten. smile.gif

Du har redan fått bra rekommendationer hur man håller rosen frisk.
Bassam
Hej

Mot svamp:
1 ta bort skadad delar o bränna dem.
2 beskära bra för att luften o sol kommer bra inne i rosor.
3 Kan du sprider kanel på dem.
4 mak kan ge jord lite kalk, för att svampen tycker om sur jorden.

H:Bassam

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon