ansanpansan
10-05-2013, 08:07
Jag bor i Stockholm och har över vintern haft ett vildvin, planterat förra året, i en lindesbergskruka. Den ser heldöd ut och har inte ens tillstymmelse till något grönt på sig trots att det våras överallt. Den är torr och kvistig. Är den död?
malcolm
10-05-2013, 13:18
Jag bor också i Stockholm och har vildvin som fanns här redan när jag flyttade in -87, det är väldigt trögstartat varje vår men sedan fullkomligt exploderar det. Mitt växer i marken och inte i kruka, hav förtröstan, de kommer säkert igång så småningom. Min erfarenhet visar att vildvin tar man inte död på så lätt. Så här såg det ut alldeles nyss.
[attachment=76221:vildvin.JPG]
ansanpansan
10-05-2013, 15:04
tack för svar! då får jag vänta lite då. Kan jag hjälpa den på något sätt?
Jösses vad mycket vildvin! Måste vara superfint när det skimrar i rött!
malcolm
10-05-2013, 15:12
Låt det vara bara så kmmer det nog snart, själv vill jag bli av med mi som sprider sig över alla breddar men vet inte riktigt hur jag skall gå till väga då rotsystemet finns under stora sjok av öländsk snadsten som inte låter sig lyftas på så lätt och det lär bli fult om man skall försöka lägga dem tillbaka.
Huggorm
10-05-2013, 22:03
Att odla i kruka gör växter extra känsliga mot vinterkyla, de har ju inte markens skydd runt rötterna utan kylan får mycket bättre grepp om en liten kruka. Självklart skall du hålla ut men risken är nog att vildvinet har dött
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.