Full version: Fruktträdshäck
tyffe
Hej! Jag skulle vilja göra en fruktträdshäck på mina föräldrars kolonilott, en lepagehäck. Jag har tänkt att själv sätta kärnor, och sen ympa på roten. En äppelhäck verkar ju vara det vanligaste, men går det lika bra att göra en päronhäck? Finns det någon skillnad i svårighetsgrad mellan äpple och päron?

Vad ska man tänka på när man planterar en lepagehäck?
emmma
Hej! Kan inte så mycket om detta men vet bara av egen erfarenhet att om du sätter äppelkärnor så får du en salig blandning av träd som vill bli jättestora och sådana som vill vara små, alltså inte jättebra om du vill ha en häck som fungerar bra och är jämn ... Nog bättre att köpa svagväxande underlag direkt och då spar du ju några år också. Vore himla kul om du visar hur du gör och hur det blir om ni sätter igång smile.gif
Bassam
Hej

Affärer säljer färdigt ympat träd, du kan gå till dem o fråga efter träd som du tycker om.

H.Bassam
kerstinbern
Det är nog lättare att beskära och forma äppelträd om de skall hållas nere så lågt. Annars går det utmärkt att fröså äpple och sedan ympa in valfri sort och forma till en lepagehäck

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=118917
jimvidar
Spön brukar inte kosta stora pengar på hösten. Det går alldeles utmärkt att plantera så länge man kan gräva, detta innebär att du kan handla på den stora höstrean. Nu är detta inte svar på din fråga men det kanske är ett alternativ?
tyffe
Tack så mycket för alla svar! Jag har tänkt om lite, och tror nog det är bäst att använda ettåriga spön istället, och som redan sagts tjänar jag ju lite tid på det också. Jag tror också att jag ska göra lepagehäcken av äpple istället för päron, utbudet av päronsorter är inte lika stort som äppelsorter tyvärr. För inte blir det väl något vidare att blanda päron- och äppelträd?

Häcken ska bli sex meter lång, och jag tänkte plantera spöna med en meters mellanrum, men hur gör jag med änden på häcken? Om jag tänker mig att jag binder ner topparna åt höger, hur gör jag då med spöet längst till höger?

Var kan jag köpa äppelspön nu? Höstrean till trots är jag så sugen på att sätta igång nu nu nu smile.gif

kerstinbern
De flesta plantskor kan nog ta hem, annars:

http://www.ebeplant.se/ympris.htm
tyffe
Tack så mycket för länken!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon