Tommyja
10-05-2013, 14:52
Bor i södra Skåne och min Tuja häck som är 2år har verkligen tagit stryk i vinter. Halva häcken mot solen är alldeles gul- vit. Tar man på den faller den sönder. Håller just på med att vattna med en nergrävd droppslang. Min förhoppning är att den är rätt seglivad och i bästa fall kommer att repa sig så småningom,eller hur?
Är det den torra vår vi haft eller något annat fenomen?
HeJ
Ja vI haft långt vinter plus torr miljö:
H.Bassam
Rebecca
10-05-2013, 15:13
Torrt och soligt är inget bra för thujorna... denna vintern har varit katastrof på många sätt. Många barrväxter som strukit med!
Det har också varit kallt väldigt länge vilket gjort att de haft svårt att ta upp vatten ur jorden. Sen när solen legat på bränns de. Vet inte om jag vågar svara på hur din thuja kommer klara sig, stödvattna så mycket du kan och om den tar sig så kan du nästa vinter täcka den med något så att du skyddar den mot vårsolen.
Huggorm
10-05-2013, 15:51
De grenar som det inte är något grönt kvar på kommer nog tyvärr att dö så häcken kan bli ful åt det hållet. Men vänta och se hur det utvecklar sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.