CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 10-05-2013, 18:33)

Kaffirlime (eller Papeda som den också heter) hade jag valt om man kan erbjuda den värme och en varmvintervila den kan inte vara ute lika länge som andra citrus. +15c lägst och extraljus är bra på vintern. Men en som hos mig har blommat mycket och satt frukt bra. Även frösådder av denna blommor tidigt och ger fröäkta. Trivs bra i växthus men också som krukväxt åretrunt.
Eller om du vill ha en lättare (men kanske tråkigare) så hade jag valt kalamondin, tål ner till 0grader och väldigt stryktålig och kan övervintra både svalt och som krukväxt. Har man bra klimat inne kan den även växa inomhus åretrunt.
Citron hade jag inte valt om man inte vet vilken sort det är. Risken finns att man får en dålig sort, då citron är en ganska vanlig citrus så kommer det också in mycket skärp till försäljning medan det av Kaffirlime och calamondin bara finns en sort av dessa så får man liksom vad man betalar för.
Åh vad bra, en kännare.
Den där kaffirlimen, klarar den att stå i vx-huset så här års? På en solig dag är det ju varmt, men på natten är det betydligt svalare?
Eller ska den stå utomhus? Fast här på ön blåser det hemskt till och från så det kanske är bäst inomhus.
Det är doften av blommorna som jag vill åt. De doftar ju så fantastisk, är det någon skillnad mellan dem?
Låter bra med en kaffirlime (fast jag läste mig till att det är ett fult ord, kanske bäst att säga Papeda).
Pius