Pius
Vilken av citrusväxterna som erbjuds är bäst?

Jag är ute efter en sort som blommar bra.

Pius
Alexander-VG-zon3
Kaffirlime (eller Papeda som den också heter) hade jag valt om man kan erbjuda den värme och en varmvintervila den kan inte vara ute lika länge som andra citrus. +15c lägst och extraljus är bra på vintern. Men en som hos mig har blommat mycket och satt frukt bra. Även frösådder av denna blommor tidigt och ger fröäkta. Trivs bra i växthus men också som krukväxt åretrunt.

Eller om du vill ha en lättare (men kanske tråkigare) så hade jag valt kalamondin, tål ner till 0grader och väldigt stryktålig och kan övervintra både svalt och som krukväxt. Har man bra klimat inne kan den även växa inomhus åretrunt.

Citron hade jag inte valt om man inte vet vilken sort det är. Risken finns att man får en dålig sort, då citron är en ganska vanlig citrus så kommer det också in mycket skärp till försäljning medan det av Kaffirlime och calamondin bara finns en sort av dessa så får man liksom vad man betalar för.
Pius
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 10-05-2013, 18:33) *
Kaffirlime (eller Papeda som den också heter) hade jag valt om man kan erbjuda den värme och en varmvintervila den kan inte vara ute lika länge som andra citrus. +15c lägst och extraljus är bra på vintern. Men en som hos mig har blommat mycket och satt frukt bra. Även frösådder av denna blommor tidigt och ger fröäkta. Trivs bra i växthus men också som krukväxt åretrunt.

Eller om du vill ha en lättare (men kanske tråkigare) så hade jag valt kalamondin, tål ner till 0grader och väldigt stryktålig och kan övervintra både svalt och som krukväxt. Har man bra klimat inne kan den även växa inomhus åretrunt.

Citron hade jag inte valt om man inte vet vilken sort det är. Risken finns att man får en dålig sort, då citron är en ganska vanlig citrus så kommer det också in mycket skärp till försäljning medan det av Kaffirlime och calamondin bara finns en sort av dessa så får man liksom vad man betalar för.

Åh vad bra, en kännare.

Den där kaffirlimen, klarar den att stå i vx-huset så här års? På en solig dag är det ju varmt, men på natten är det betydligt svalare?

Eller ska den stå utomhus? Fast här på ön blåser det hemskt till och från så det kanske är bäst inomhus.

Det är doften av blommorna som jag vill åt. De doftar ju så fantastisk, är det någon skillnad mellan dem?

Låter bra med en kaffirlime (fast jag läste mig till att det är ett fult ord, kanske bäst att säga Papeda).

Pius

Alexander-VG-zon3
Den tål ner till 0c, utan att frysa sönder men tappar blad, blommor när det blir för kallt en längre tid. Men överlever gör den. Och någon enstaka kylig (men frostfri) natt när det ändå är varmt på dagarna gör inte skada. Växthus är bättre nu än ute, när nätterna börjar bli runt 10garder och dagarna är varma kan man avhärda den och sen ställa ut den ute.

Kaffirlime (syftar inte på det negativa ordet på afrikaner i detta sammanhang). Men ja Papeda är kanske bättre att använda vilket också är dess rätta svenska namn eller några av dess många inhemska namn.

Papeda har MYCKET doft, blommorna doftar jätte gott även bladen doftar ljuvligt likaså frukten doftar mycket en stark aromatisk citrusdoft.

Men näringsrik och lucker jord med lågt ph, regelbundet med näring och så håll koll på temperatur och ljus så kommer du lyckas.
Pius
Kaffirlime/Papeda beställd, ska bli kul.

Får jag problem lär jag skriva igen. flirting.gif

Pius
Pius
Idag fick jag min lilla Papeda med posten men nu undrar jag om jag måste köpa citrusjord eller om min U-jord duger?

Och skall jag plantera om den i en rejäl kruka från början eller kruka upp den allt eftersom?

Pius
Alexander-VG-zon3
U-jord går bra sätt den i en kruka som är 3cm så större
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon