|
Mitt två-åriga träd verkar ha dött Har aldrig hänt mig förut och jag har planterat ett Victoria på nästan varenda tomt jag haft. (Har flyttat totalt 16 ggr, men så många träd har jag inte planterat.) Har brutit på massor av grenar och ser inget liv. Utom mängder vid "foten". Massor av nytt kommer där. Men frågan är: Är det öht plommon? För inte är det väl rotäkta? Jag förstår att ni tycker att jag skall ringa dit där jag köpte trädet. Men jag minns inte var det var! Och tänkte istället chansa på mina proffsiga vänner här.
Huggorm
10-05-2013, 20:37
Det var många plommonträd som reagerade så efter den första stränga vintern för tre år sedan eller när det var. Tyvärr är de lite känsliga för kyla och dör ibland tillbaka till roten, som precis som du skriver är av annan art. Jag kommer inte ihåg vad det är man brukar använda men de lär få små och inte lika söta frukter. Förmodligen är det körsbärsplommon.
Åsa, mälardalen zon 2
10-05-2013, 20:39
Man brukar använda körsbärsplommon eller krikonet St Julien som grundstam till plommon
johan1983
10-05-2013, 23:19
CITAT (Ewa L @ 10-05-2013, 21:26)  Mitt två-åriga träd verkar ha dött Har aldrig hänt mig förut och jag har planterat ett Victoria på nästan varenda tomt jag haft. (Har flyttat totalt 16 ggr, men så många träd har jag inte planterat.) Har brutit på massor av grenar och ser inget liv. Utom mängder vid "foten". Massor av nytt kommer där. Men frågan är: Är det öht plommon? För inte är det väl rotäkta? Jag förstår att ni tycker att jag skall ringa dit där jag köpte trädet. Men jag minns inte var det var! Och tänkte istället chansa på mina proffsiga vänner här.  Hur långt ner kommer de nya skotten? Det kanske är ovanför ympningen? Det första jag kommer på är att ympningen kanske är dålig om stammen lever men inte den ympade sorten.
CITAT (johan1983 @ 11-05-2013, 00:19)  Hur långt ner kommer de nya skotten? Det kanske är ovanför ympningen?
Det första jag kommer på är att ympningen kanske är dålig om stammen lever men inte den ympade sorten. Nej, jag tror det är långt nedanför ympen. Är förvånad för som sagt Victoria har aldrig dött för mig tidigare. En E-planta är ju ingen garanti. Blir till att bita i sura äpplet och gräva upp det.
johan1983
11-05-2013, 22:26
CITAT (Ewa L @ 11-05-2013, 18:26)  Nej, jag tror det är långt nedanför ympen. Är förvånad för som sagt Victoria har aldrig dött för mig tidigare. En E-planta är ju ingen garanti.
Blir till att bita i sura äpplet och gräva upp det. Varför inte behålla det för skojs skull? Sätt den lite avsides och se vad som händer, den kanske fortfarande lever?
Powerowic
11-05-2013, 23:21
Om skotten är taggiga är det förmodligen inte samma sort. Men möjligheten finns. Min far fick ett plommonträd 1987, det dog och jag sågade ner det ca 96-97. 98 kom det upp fyra skott, dessa bröts av 2002 när de gav frukt första gången och jag gallrade då bort 3, det trädet gav samma frukt, trädet dog 2010 efter hårda vintern det hade då gett massor av frukt varje år och var ca 15 cm i diameter, nu konner ytterligare ett skott upp, taggfritt. dessutom kommer ett skott ca 2 meter från huvudträdet, detta kom 2005 och har nu gett frukt i ca 5 år. victoria det med så det kan vara rotäkta.
Tror jag gör som ni sade, behåller det ett tag. I bästa fall blir det en Victoria-buske. Det är nämligen väldigt många skott som kommer nertill.
Vet inte om det är bidragande orsak till att trädet dog. Var inte helt uppmärksam på rotskotten iom att dels kom de första innanför stamskyddet, dels höll jag på med resning av växthuset hela sensommaren/hösten.
Har haft trädgård väldigt många år och det är sällan något dött. Har väl haft mycket tur och lite skicklighet.
johan1983
12-05-2013, 20:14
CITAT (Ewa L @ 12-05-2013, 20:58)  Tror jag gör som ni sade, behåller det ett tag. I bästa fall blir det en Victoria-buske. Det är nämligen väldigt många skott som kommer nertill.
Vet inte om det är bidragande orsak till att trädet dog. Var inte helt uppmärksam på rotskotten iom att dels kom de första innanför stamskyddet, dels höll jag på med resning av växthuset hela sensommaren/hösten.
Har haft trädgård väldigt många år och det är sällan något dött. Har väl haft mycket tur och lite skicklighet. Ta gärna en bild på trädet, det kanske bara ser dött ut
Har lyckats klura ut var jag köpte trädet. Egentligen var det inte så svårt iom att jag endast köper av de jag anser vara seriösa, och då hade jag bara två att välja på.
Men; de vet inte vad trädet är ympat på!! Det kan bara "uppfödaren" besvara. Men troligen är det som Åsa gissade: Krikon.
Har googlat lite på det och: "Svagväxande träd eller buske med ganska god smak." Låter väl inte så våldsamt upphetsande men tänker behålla busken. Frågan är vad jag skall göra med det döda trädet i mitten? Iofs inte så stort, det är ju bara två år sedan jag planterade det. Knipsa av det vid den gamla ympen eller?? Visserligen ser det inte speciellt snyggt ut och det är på framsidan, men platsen finns.
Håller dessutom på och googlar på vilket familjeträd av plommon jag skall satsa på. Går också igenom gamla Odla-trådar om smak etc.
johan1983
28-05-2013, 22:38
CITAT (Ewa L @ 23-05-2013, 21:44)  Har lyckats klura ut var jag köpte trädet. Egentligen var det inte så svårt iom att jag endast köper av de jag anser vara seriösa, och då hade jag bara två att välja på.
Men; de vet inte vad trädet är ympat på!! Det kan bara "uppfödaren" besvara. Men troligen är det som Åsa gissade: Krikon.
Har googlat lite på det och: "Svagväxande träd eller buske med ganska god smak." Låter väl inte så våldsamt upphetsande men tänker behålla busken. Frågan är vad jag skall göra med det döda trädet i mitten? Iofs inte så stort, det är ju bara två år sedan jag planterade det. Knipsa av det vid den gamla ympen eller?? Visserligen ser det inte speciellt snyggt ut och det är på framsidan, men platsen finns.
Håller dessutom på och googlar på vilket familjeträd av plommon jag skall satsa på. Går också igenom gamla Odla-trådar om smak etc. Du kan ju också gräva upp trädet med rötter och kasta det på komposten om det skulle stå i vägen, det väljer du själv. Jag har två familjeträd med plommon. Gul Reine Claude, Viktoria, Elin, Czar, Opal, Jubileum och Komet. Det tycker jag täcker in de flesta för mig intressanta sorterna, men skulle jag sätta ihop ett tredje träd skulle jag välja Röd Reine Claude, Grön Reine Claude och två wild cards såsom kanske krikon, mirabeller, sviskon eller något liknande. Men jag kanske köper ett familjeträd på körsbär först. Vi får se
Egentligen skulle jag inte vilja behålla det öht, men samtidigt kommer jag ändå inte att sätta familjeträdet på den platsen. Alldeles för öppet och blåsigt antar jag. Så därför tänkte jag ge de eventuella krikonen en chans. Minst 15 halvmetersskott som kommer nerifrån.
Har googlat massor på familjeplommonträd och tänkte satsa på liknande sorter du har: Komet som grundstam, Jubileum, Czar och Jubileum eller Reine Claude som 4:e. De är ju inte helt gratis och vill så gärna att det skall bli rätt den här gången.
Funderar också på ett familjekörsbär, men sur... Tror inte jag har jorden för sötkörsbär.
Har du sett min fråga om gropens storlek? Och nya trädets placering? Har inte hunnit läsa alla trådar ännu.
johan1983
30-05-2013, 23:07
CITAT (Ewa L @ 29-05-2013, 19:17)  Egentligen skulle jag inte vilja behålla det öht, men samtidigt kommer jag ändå inte att sätta familjeträdet på den platsen. Alldeles för öppet och blåsigt antar jag. Så därför tänkte jag ge de eventuella krikonen en chans. Minst 15 halvmetersskott som kommer nerifrån.
Har googlat massor på familjeplommonträd och tänkte satsa på liknande sorter du har: Komet som grundstam, Jubileum, Czar och Jubileum eller Reine Claude som 4:e. De är ju inte helt gratis och vill så gärna att det skall bli rätt den här gången.
Funderar också på ett familjekörsbär, men sur... Tror inte jag har jorden för sötkörsbär.
Har du sett min fråga om gropens storlek? Och nya trädets placering? Har inte hunnit läsa alla trådar ännu. "min" plantskola tar 465:- för ett familjeträd och 265 för ett vanligt träd. Så billigt är det inte på andra plantskolor ens när dom har rea, iallafall inte i mitt område. Varför skulle du inte har jorden för sötkörsbär? jag tror inte att dom är så kinkiga. Du läste om de åtta sorter som jag har? Jag tror att det är en bra kombination, jag planterade förra hösten och såg idag att det blir frukt redan i år. Angående gropens storlek så har jag läst mig till att ju större desto bättre, framförallt om du har lerjord. Jag har sandjord i min trädgård och grävde bort ungefär 40-50 Liter, blandade i en hel säck kogödsel och hällde i lite singel för dränering, går nog bra med Leca också. Ingen planteringsjord utan ren kogödsel. Växer så det knakar och mycket bär andra året, stammen har redan blivit jättetjock.
Huggorm
31-05-2013, 07:24
CITAT (johan1983 @ 31-05-2013, 00:07)  Varför skulle du inte har jorden för sötkörsbär? jag tror inte att dom är så kinkiga. Sötkörsbär kan vara lite känslig mot tung, dåligt dränerad lerjord
Håller med Huggorm, sötkörsbär är det inte många som lyckats med häromkring i lerjord. Tänkte satsa på några riktigt mörka, saftiga surkörsbär. Typ Skuggmorell.
Var är "din" plantskola Johan? Jag vet att ex.vis Blomsterlandet sålde för typ 700 men ärligt talat betalar jag hellre några hundra mer på "min" plantskola. Dels är den normalt sett väldigt seriös, men det är också 4 sorters plommon medan Blomsterlandet hade bara 3. (Även om de i ärlighetens namn såg väldigt fina ut.)
Skönt att jag tydligen tänkt rätt vad gäller stor grop. Iofs har jag väldigt stor tillgång till stallgödsel (dottern har hästar) men tror att jag följer ditt råd och köper kogödsel. Gräver i helgen och köper nästa vecka.
johan1983
10-06-2013, 00:20
Jag tror på att använda den gödsel man har tillgänglig före det att man köper gödsel i affären. Det är som att ha höns hemma och ändå gå och köpa ägg för att man tycker att vita ägg är finare på talriken än bruna.
Resultatet blir nog detsamma förutom att du kan kosta på dig några givor till med hästgödsel. Men se till att den är ordentligt brunnen så att du inte utsätter rötterna för rent bajs, det har jag hört kan bränna rötterna och döda trädet.
Däremot har jag hört att man kan lägga rent bajs på gräsmattan på hösten runt träden så skall den tydligen söka sig ner i jorden under vintern och gödsla träden.
Jag tvekar fortfarande vad gäller placeringen av mitt nya familjeträd. Jag har nämligen en ännu bättre plats... Just nu har jag jordgubbar där, men de har snart gjort sitt. Platsen är stor och har sol från gryning till 18.30. Det enda jag tvekar är:
Hur känsligt är trädet för blåst?
Den "bättre" platsen är nämligen mer öppen och därmed mer utsatt. Det var därför jag tänkte knö in det mellan skyddande träd och hög häck. Men de kanske inte är så känsliga för blåst som jag oroar mig för? Jag brukar aldrig vara så här velig, men å andra sidan har aldrig ett träd dött för mig heller. :-(
- - -
Vad gäller brunnen/färsk hästgödsel brukar jag faktiskt lägga på mina perennarabatter ett lager halvbrunnet på våren. Det regnar ner. Och blir fantastiskt resultat! Märker stor skillnad eftrsom jag inte gjorde det i våras.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|