Sådde Rödkvanne och Rysk Martorn 11/3 men än syns inte ett spår av dem. Behöver de något speciellt för att komma igång Värme - kyla eller något annat jättetacksam för alla råd jag kan få Eva St
Åsa, mälardalen zon 2
04-04-2004, 19:25
Kvanne kan behöva en period med kyla (ca +5C), groningen är ofta ojämn och ganska trög. Det kan ta någon till ett par månader innan fröna gror.
Martorn är ljusgroende och kan ibland behöva en period med kyla även denna gror oregelbundet och kan ta god tid på sig innan de gror.
Eva St
04-04-2004, 19:32
Aha då behöver jag inte ge upp än alltså.
Stoppar in Kvannen i kylen direkt hur pass länge ska den stå där ca 4 veckor eller???
Men Martornen hur gör jag med den för inte trodde jag de var ljusgroende utan täckte dem som vanligt är de kaputt nu då eller hur ska jag göra Eva St
Ti bee
04-04-2004, 19:35
Skulle du behöva mer ryskt martorn så har jag nog några fröer över. PM:a i så fall.
magiana
04-04-2004, 19:43
Jag har också sått rysk martorn men det stod ingenting om att den var ljusgroende. Ska jag så om då??? Vad som däremot stod var att fröna ville bli påverkade av vintern, men om vintern upphört skulle sådden in i kylskåpet. Alltså stoppade jag in dem i kylskåpet. Sådden är ju bara två dagar gammal så jag vet inte vad resultatet blir.
kerstin z5-6
05-04-2004, 19:14
4 v i kylen är minimum för den ..om den inte gror direkt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.