lisaasil
Vi ska göra en uteplats i vår trädgård och vill ha ett stort träd som ett "tak" att sitta under. Är det någon som har tips på vad vi kan använda för sorts träd? Vi bor i zon 5.
jamieblue
Manchurisk valnöt?

Edit Eller ja, det skrev jag för att jag tycker det är så fint! Vet inte om det går jättebra att sitta under, det beror lite på vad ni har tänkt er.
Huggorm
Alm kanske kan vara ett alternativ? De växer förhållandevis fort och blir nog ganska breda snarare än väldigt höga i zon 5. Dessutom är det såpass glest mellan almarna i den zonen att risken för almsjuka är liten
jamieblue
Jag skulle även kolla på näverhägg och olika typer av rönn. Sen är ju frågan vad som menas med stort, vilket läge det är, vilken jordmån etc.

Om man vill chansa lite med zonerna - fast det vill ni kanske inte med det här trädet - så finns ju även katsura och kaukasisk vingnöt som e-planta som kan funka i zon 5. http://www.eplanta.com/Index.asp?pagenr=30

Ett annat tips är att åka till en bra plantskola i närheten och berätta om era önskemål, de kan säkert ge bra tips. Hoppas ni hittar ett träd som passar och berätta gärna vilket ni väljer i slutänden!
Peztis
En stor hängpil? Lite som i "Den vita stenen" om du vet vad det var för tv-serie.

Sedan kan man ju "luras" och bygga en pergola som det klänger grönt på.

Vi brukar sitta under vårt äppelträd, kom jag just på! slap.gif
lisaasil
Tack för tipsen!
Trädet behöver inte bli särskilt högt utan det är viktigare att det får långa fina grenar som man kan sitta under.

Hängpilar är jättefina men får hemska rötter? Det kommer nämligen ganska nära grannens hus.
Annana
Vi har en hängbjörk som ger fint tak åt oss! Den är liksom "urgröpt" inuti så det blir som ett valv, jättemysigt över uteplatsen! Vi har även en pil (som nämndes ovan av ngn) som ger tak över vår "groggberså" 😄
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon