Full version: blandad hck
lisaasil
Vi hller p att planera vad vi ska ha fr hck och har nog kommit fram till att det blir en blandad hck med bukettapel som bas. Jag vill grna ha tips p vad som skulle passa bra att blanda med! Ngra trd ska vi ocks ha. Hur mnga sorter kan man blanda utan att det ser rrigt ut? Vi har en hrntomt p ca 700 kvadratmeter och bor i zon 5.
josohl
Jag skulle rekommendera att vlja vxter som r fina olika tider p ret. Tror absolut 4-5 sorter kan funka bra utan att det blir rrigt. Hll bara ihop de olika i ngorlunda grupper, tror inte man skall blanda "hej vilt".
Kanske ngot som blommar fre apeln (kanske forsytia lite beroende p lget/mikroklimatet, det r nog grnsfall om den klarar sig i zon 5, annars fr du spana i grannskapet vad som blommar tidigt och klarar sig hos er), ngot som blommar efter (paradisbuske eller doftschersmin?) och ngot med vacker hstfrg (kanske vingad benved/vingbenved?).

kerstin z5-6
Ngot som blommar fre bukettapeln r nog svrt i zon 5,Visst gr forsythia men hckvxt klarar den nog inte att vara i zon 5...
Det br vara buskar som hller bukettapelns hjd o bredd.Bukettapel kan beskras men blir finast frivxande.
Ngon fin syren av de nyare sorterna ?

[attachment=76257:228584_427120.jpg]
Huggorm
Nog finns det vll hggmispel som klarar zon 5? Den blir ju relativt hg och kan vara ett intressant inslag i en blandhck. Och s min favorit olvon d.
jimvidar
Jag skulle nog ha ngra klippta partier som terkommer med jmna mellanrum.
jamieblue
Videkornell?
http://www.alltomtradgard.se/faktabank/tra...-farba-e-203999
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon