Full version: blandad häck
lisaasil
Vi håller på att planera vad vi ska ha för häck och har nog kommit fram till att det blir en blandad häck med bukettapel som bas. Jag vill gärna ha tips på vad som skulle passa bra att blanda med! Några träd ska vi också ha. Hur många sorter kan man blanda utan att det ser rörigt ut? Vi har en hörntomt på ca 700 kvadratmeter och bor i zon 5.
josohl
Jag skulle rekommendera att välja växter som är fina olika tider på året. Tror absolut 4-5 sorter kan funka bra utan att det blir rörigt. Håll bara ihop de olika i någorlunda grupper, tror inte man skall blanda "hej vilt".
Kanske något som blommar före apeln (kanske forsytia lite beroende på läget/mikroklimatet, det är nog gränsfall om den klarar sig i zon 5, annars får du spana i grannskapet vad som blommar tidigt och klarar sig hos er), något som blommar efter (paradisbuske eller doftschersmin?) och något med vacker höstfärg (kanske vingad benved/vingbenved?).

kerstin z5-6
Något som blommar före bukettapeln är nog svårt i zon 5,Visst går forsythia men häckväxt klarar den nog inte att vara i zon 5...
Det bör vara buskar som håller bukettapelns höjd o bredd.Bukettapel kan beskäras men blir finast friväxande.
Någon fin syren av de nyare sorterna ?

[attachment=76257:228584_427120.jpg]
Huggorm
Nog finns det väll häggmispel som klarar zon 5? Den blir ju relativt hög och kan vara ett intressant inslag i en blandhäck. Och så min favorit olvon då.
jimvidar
Jag skulle nog ha några klippta partier som återkommer med jämna mellanrum.
jamieblue
Videkornell?
http://www.alltomtradgard.se/faktabank/tra...-farba-e-203999
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon