Millbertina
11-05-2013, 19:32
Har nu haft grader över 30 och då har ju inte sommarvärmen kommit!! Jag har skuggväv, kalkat rutorna, vattnar golvet, har en fläkt på som bara ger luft, alla fönster (2 st) samt dörren öppen. Växthuset är på 12 kvm.
Vad mer kan man göra? Vad gör ni..?
kerstin z5-6
11-05-2013, 20:52
Det är tyvärr problemet med relativt små växthus .. det är svårt att få till klimatet , fläkt och automatiska fönsteröppnare är förstås en hjälp
Hur har du termometern ?
Om solen lyser på den visar den mer än lufttemperaturen.
För att mät rätt måste den vara i total skugga.
Eva 33c
11-05-2013, 22:00
Fast 12 kvm är inte så himla litet. Mitt gamla är så stort och jag har inga problem med temperaturen. Men mitt har 5 takfönster, 2 känns snålt på ett så pass stort hus. Kanske kan du ordna fler luckor? Jag har kanalplast i taket och glas i väggarna och har hittills (på 18 år) aldrig behövt skugga det. Ser dina växter lidande ut?
Huggorm
11-05-2013, 22:30
30 är väll inte så farligt, många växter älskar när det är så varmt
CITAT (jaj-51 @ 11-05-2013, 22:34)

Hur har du termometern ?
Om solen lyser på den visar den mer än lufttemperaturen.
För att mät rätt måste den vara i total skugga.
Skrattade när jag läste ditt inlägg. Förra veckan insåg jag nämligen att jag gjort en tavla med det. Själva avkännaren är bakom en kommod och är nästan alltid i skugga. Men inne i själva växthuset bara steg och steg det. Men insåg att det omöjigt kunde vara 22° på ett ställe och 37° på ett annat i samma växthus.
Ställde en stor kruka framför... Och si, temperaturen sjönk.
Ja det kan vara lurigt att mäta lufttemperatur utan att påverkas av stålningsvärmen ...
I solfångare används strålningsvärmen

Bara för att krångla till det så finns det mätfel med kondenserande och avdunstande vatten också ...
bullerbybo
14-05-2013, 08:04
Sätt in fler takfönster. 2 på 12 kvadrat är för lite. 20-25% av takytan bör vara öppningsbar. Gjorde samma miss själv (3luckor på 15 kvm) och ska sätta in fler i år. Borde ha tagit det som tillval redan från start.
Tycker det är snålt av leverantören att bara ha 2 öppningsbara fönster, och ytterligare som tillval. Många tror då att det är OK. Det är bättre att det är lite dyrare, men optimalt från början.
Själv valde jag till 2 extra fönster plus dubbeldörrar. (Mitt är knappt 15 m2.) Men inser att jag skulle behövt en öppning på andra gaveln för att få genomdrag. Hoppas det blir bättre iom att det äntligen blir löv på träden jag räknat med skall skugga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.