Full version: Perenner i växthus?
olgak
Min mamma har ett charmigt växthus i trädgården - men ingen har orkat odla där på flera år. Dock används växthuset som en sittplats under kallare perioder - jättemysigt att fika där.

Odlingsbäddarna bildar en L-form inne i växthuset, resten av utrymmet utgörs av en sittplats. Nu undrar jag om man skulle kunna plantera perenner därinne, så att det inte bara är torr jord med lite kvickrot i jorden? Eller är jag ute och cyklar? Ja förstår ju att hon kommer att behöva vattna därinne, men utöver det, är det något man måste tänka på?

Om någon har synpunkter och förslag på vad man skulle kunna plantera så tas det tacksamt emot. Vad jag tänker nu är hyacinter för våren (mamma har alltid önskat sig en hyacint-plantering!) Hosta, ett par pioner, kanske en lägre echinacea för höstblomning och varför inte ett par stammade vinbärsbuskar?

Synpunkter??

Tack från Olga smile.gif
kerstin z5-6
Perenner känns lite overkill i växthus.Köp önskat antal av Vit stor tobaksblomma, luktärt, någon enstaka busktomat -behöver ej nypas skott på), samt några fler sommarblommor. Då kan ni när hösten kommer strunta i bäddarna och bara låta det vila till nästa år.Vattna bör hon och binda upp luktärt men annars bara njuta av doften från den och tobaken smile.gif

Vill du ha perenner, är växthusmiljö konstigt nog värre på vintern än utomhus därav råd.
Men visst går det ha vissa perenner där med.Beroende på zon kan du ev odla lavendel tex

I höst planterar du en hop påskliljor och hyacinter i bäddarna:) Öppna dörren tidigt smile.gifI mars
Klint
Jag måste bara säja Vilket mysigt växthus! blir säker ännu mysigare med lite växter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon