michel021
jag har haft problem med hoppstjärtar och nu tror jag att jag fått nått annat skadedjur på några gurkplantor.
Jag undrar vartifrån dessa kommer? Jag har alla plantor inne i lägenheten så dom lär inte ha kommit utifrån.
Kan löss från plantor hoppa på mig? Jag inbillar mig säkert men alltid efter jag hållit på med mina växter där det finns flugor och kanske löss(har inte sett något löss) så börjar ja typ borsta av mig själv
Piccante
Bladlöss suger inte på människor, så det är ingen fara.
kerstinbern
Skadedjuren kommer oftast utifrån alternativt från jorden. Varje år får t ex folk en massa bananflugor på sensommaren, och de kommer alla utifrån.
michel021
De grymt hur dom kan söka sig till saker som dom inte ens borde veta finns. Tex fuktig jord hemma hos mig. Jag bor på andra våningen och förra året när jag hade massa grönsaker på balkongen så hitta jag en snigel. Jag vet inte varför men ja tycker småkryp är obehagliga men det är något man får räkna med när man odlar själv.
Eva i Västerås
Att kryp och otrevligheter hittar vägen in får man finna sig i, men du kan vara alldeles trygg för att de djur som går på växterna inte är ett dugg intresserade av dig. Jag är ingen insektsexpert, men jag har inte hört talas om några insekter som är så mycket "allätare".
Bananflugorna kan du förresten bjuda på vin (med en droppe diskmedel i) så drunknar dom. Det funkar hyfsat även på andra fruktätare, typ getingar och flugor.
CillaM
Allt kommer från naturen. Köper man en planta så finns risken att man får med sig dom. Odlar man själv så finns de i jorden. Och bananflugor är de inte frågan om utan fruktflugor senare på sommaren.
michel021
Jag har några väldigt små flugor som flyger runt plantorna och sitter ibland på gurkbladen. Jag störs inte så mycket av dom. De är bara när jag står vi plantorna som jag ser dom. Jag tar ut plantorna när solen är framme så nu kanske det kommer in fler småkryp
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon