Jag har övertagit en större kolonilott som bl.a. har hallon, svarta och röda vinbär, fläder, ev krusbär (har inte lyckats identifiera), jordgubbar och sparris. Tyvärr har det varit sisådär med skötseln, och det växer nu fullt med bl.a. maskros (med upp till morotstjocka rötter) och ett högt och tätt gräs av någon sort. Man får intrycket av att buskarna nästan kvävs vid marken av allt ogräs. Buskarna har heller inte beskurits, och jag ser att bl.a. hallonen har torkade skott med rester av bär på från i fjol.
Det är första gången jag har en trädgård och även om jag läst på lite tycker jag det är svårt att förstå vad jag bäst bör göra. Kanske någon vänlig själ här kan hjälpa mig

Jag har försökt rensa fritt från ogräs runt buskarna men det är praktiskt omöjligt utan att gräva upp marken, och vad jag har förstått är det inte att rekommendera pga. ytliga rotsystem hos bären. Jag tänkte därför lägga markduk, kan det vara en vettig strategi?
När det gäller beskärningen antar jag att det är för sent att göra nu (bor i Skåne), eller vinner jag på att ändå gallra?
Jag vet inte heller om det är vanliga hallon eller hösthallon, vad jag förstår har det betydelse för beskärningen. De enda skott som är höga är de vedartade "pinnar" med torkade hallon på som redan finns, sedan har det dykt upp nya gröna hallonblad vid marken, är det dessa som är årsskotten? Kommer dessa alltså att växa upp till höga skott? Dum fråga kanske men jag är som sagt helt ny på det här med trädgård...
Om någon har tips på hur ni skulle ha gjort för att få hyfs på alla fina bärbuskar vore jag ytterst tacksam.