gullfot
Hej!

Jag har övertagit en större kolonilott som bl.a. har hallon, svarta och röda vinbär, fläder, ev krusbär (har inte lyckats identifiera), jordgubbar och sparris. Tyvärr har det varit sisådär med skötseln, och det växer nu fullt med bl.a. maskros (med upp till morotstjocka rötter) och ett högt och tätt gräs av någon sort. Man får intrycket av att buskarna nästan kvävs vid marken av allt ogräs. Buskarna har heller inte beskurits, och jag ser att bl.a. hallonen har torkade skott med rester av bär på från i fjol.

Det är första gången jag har en trädgård och även om jag läst på lite tycker jag det är svårt att förstå vad jag bäst bör göra. Kanske någon vänlig själ här kan hjälpa mig smile.gif

Jag har försökt rensa fritt från ogräs runt buskarna men det är praktiskt omöjligt utan att gräva upp marken, och vad jag har förstått är det inte att rekommendera pga. ytliga rotsystem hos bären. Jag tänkte därför lägga markduk, kan det vara en vettig strategi?

När det gäller beskärningen antar jag att det är för sent att göra nu (bor i Skåne), eller vinner jag på att ändå gallra?

Jag vet inte heller om det är vanliga hallon eller hösthallon, vad jag förstår har det betydelse för beskärningen. De enda skott som är höga är de vedartade "pinnar" med torkade hallon på som redan finns, sedan har det dykt upp nya gröna hallonblad vid marken, är det dessa som är årsskotten? Kommer dessa alltså att växa upp till höga skott? Dum fråga kanske men jag är som sagt helt ny på det här med trädgård...

Om någon har tips på hur ni skulle ha gjort för att få hyfs på alla fina bärbuskar vore jag ytterst tacksam.
IvarForss
Grattis till kollonilotten!

Jag är ingen expert utan mer en glad amatör som haft lott med bärbuskar i tre år nu.

Vad jag skulle ge för råd är helt enkelt att du rensar bort så mycket ogräs du orkar runt buskarna och vänder försiktigt toppjorden (bara toppen så inget nytt ogräs kommer). Sen ger du buskarna näring och låter de växa fritt fram till hösten. Lägg gärna halm eller gräsklipp på så behåller du fuktigheten och ger näring.
På så sätt kan du identifiera vilka som är vad och vilka kvistar du borde klippa. Märk tex ut hösthallon så du vet. Och nästa år blir det lite mer ordnat.

Jag läste nyss på en massa, eftersom jag haft ont om tid och inte hunnit klippa mina hallon. Men tydligen kan man klippa dem nu också eftersom man ändå klipper av de gamla med roten och nya kommer upp. (jag bor i sthlm) Klipper man för mycket blir det oftast bara inte någon frukt. Så om du vill kan du rensa ut lite bland hallonen. Där har jag lärt mig att de med gråvit bark (har alla mer eller mindre) och många förgreningar så är det förmodligen 2 års grenar. De med bruna skott är fjolårsgrenar som ska ge bär. Och hallonen ska klippas så att det kommer upp en stäng med en hands avstånd.

Lycka till!
Åsa, mälardalen zon 2
+Det är oerhört vanligt med sjuka vinbärsbuskar på koloniområden ex. svartvinbärsgallkvalster (som numera även går på vita och röda) och ser man såna angrepp bör man gräva upp buskarna då hjälper inte beskärning, gödsling el dyl. för att få dem att må bättre Och det måste gå minst en vinter emellan innan man planterar nya vinbärsbuskar (på annan plats än de gamla stod)
kerstinbern
Efter att man rensat, så kan man lägga markduk under buskarna och täcka med jord eller grus, det håller bort ogräset.

Du kan nog utgå från att det är vanliga hallon och ta bort fjolårets skott.
gullfot
Tack Ivar, Åsa och Kerstin!

Vilket bra tips också med barken Ivar. Skall ut i eftermiddag och titta. Vill ju väldigt gärna göra rätt så jag får hallon redan i år smile.gif

Åsa, de ser friska ut än så länge men tack för påpekandet - ska hålla ett extra noga öga på dem.

Tack också Kerstin! Får också intrycket av att det blir bra med markduk.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon