TMA-1
Tjenare,

Vi har ett stort magnolia-träd som blommar för fullt just nu på framsidan av vår trädgård .
En av de större grenarna (1/3 av trädet) har växt rätt långt ut på sidan och hänger nu ut över vår grusgång som går upp till entre-dörren. Man får alltså ducka lite för att komma fram till dörren.

Frågan är om man ska beskära den delen av trädet på något sätt, eller stötta upp grenen så att den lyfts upp en bit? Jag hade nog föredragit att stötta upp grenen, men frågan är hur och med vad?
Vad jag förstått är magnolia ganska känsliga för beskäring? Någon som har något tips?
emmma
Jag har hört att magnolia har svårt för att läka ihop ifall man sågar av grova grenar så om du har möjlighet så stötta upp. Du kanske kan göra en konstruktion av några långa käppar? Alternativt så kanske du kan dra den åt sidan istället? Det är inte bra om det blir skavsår i barken heller så det är nog bra med något mjukt emellan en eventuell träkäpp och binder du så se till att grenen har utrymme att växa i tjocklek.

Googlade och tydligen skall man om man är tvungen beskära magnolia under JAS månaderna; juli, augusti eller september. Solig varm dag är tydligen bäst.

Hoppas det blir bra smile.gif Förhoppningsvis svarar någon som vet mer om magnolier än mig här också ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon