Wallénskan
12-05-2013, 12:56
Vintergrönan trivs och frodas i vår trädgård men nu har det gått för långt, den håller på att ta över för mycket.
Har ni några råd att ge?
strandskatan
12-05-2013, 17:31
Enklaste sättet att rensa bort dem tycker jag är att sticka in en grep under mattan med vintergröna och bräcka upp den bit för bit. Så gör jag i alla fall. Verkligen trött på denna växt!
Håller med om att det kan bli för mycket av det goda. Gör ungefär som Strandskatan, rycker och sliter.
Men idag på ett ställe var det tydligen lite rötter kvar så det blev en helt fantastisk blomning där, ungefär 1 dm i kvadrat!! Tillsammans med knallblå Scilla och Pärlhyacinter. Helt sagolikt. Det bevisar att lagomt är bäst. Inser att jag måste plåta imorgon.
Inom parentes kan jag säga att jag har 6 olika sorter av den, men låter den inte ta över helt någonstans.
jamieblue
14-05-2013, 15:49
Jag läste precis en artikel om vilka växter som man egentligen inte borde släppa in i sin trädgård och vintergröna var en av dem, enligt de författarna. Så farlig vet jag inte om jag tycker att den är, men jag tog ändå bort min helt förra året eftersom jag skulle göra en ny rabatt och det var ju ett himla grävande och slitande. Bytte ut översta lagret jord också. Men det var ingenting mot kirskålen som jag ständigt kämpar mot!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.