Mian
Precis när jag skulle gå hem så hörde jag hur de sålde de små sälgarna för 40 kronor och då kunde jag inte låta bli. Men jag hade bråttom så jag glömde fråga om det gick att plantera ut redan nu eller om den skall lyftas ut och in och tillsammans med mina andra inköp. Blä, jag måste sluta köpa för tidigt drivna växter som man får ägna kvällarna åt att bära ut och in i månader sad.gif

Den blommar för fullt just nu, och jag såg att några bladknoppar började skifta i grönt. Tror ni den klarar sig ute i zon fyra eller är det bära som gäller?
Cilla
Var det krukodlade sälgar du köpte? Dvärgvarianter?
Vissa är mer känsliga än andra för frost om knopparna slagit ut, andra tål en hel del.

För att vara säker i zon 4 tror jag att det bästa är att släpa ut och in för avhärdning. Jag kommer inte ihåg om sälg är den som reagerar mest på ljus, temperatur eller klocka, men det bästa är att hålla den svalt på natten och i skugga på dagen i början. Inte helt lätt att hitta kalla inomhusmiljöer och lagom skuggiga utomhus, och inte är det kul att släpa heller! (Jag har snart släpat ihäl mig själv... och köper därför sällan något annat än fröer och ympris på mässor...)

Står du inte ut med att släpa - "jordslå" krukorna i lövhögar utomhus och ta fram dem i skuggan när värsta nattfrosten är över. Kan du gräva ute - ställ ned krukan i jord och lägg en rejäl lövhög på för att skydda bladen.
Mian
Ja, det var en krukodlad ympad liten sak. Tack för ditt svar! Det blir till att bära den också då, jord har jag men löv är det sämre med. Skall överväga det där med att bara köpa fröer till ett annat år smile.gif
Cilla
Jag känner så väl igen mig Mian! Men tur är det väl att man tillåter sig spontana lustar i trädgårdsinköpen och inte alltid är så välplanerad, för då tror jag att trädgårdsarbetet hade blivit lite väl enkelt...

Jag har släpat en hel del buskar och träd. In och ut, ut och in. ned under jorden och löv för att jordslå, upp igen och flytta efter ett par år för att något annat lustfyllt köp ska få utrymmet...

Är man intresserad av i första hand små gulliga perenner är det väl en sak. Jag som lockas av trädreor och gärna fyndar med den ena sorten omöjligare efter den andra känner mig ibland mer galen än någon annan odlare jag känner. 20 kilo ut på morgonen och 20 kilo in på kvällen. Inte 3 decimeter höga grejer utan 3 meter... Och naturlitgvis inte bara ett träd utan fler.

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon