Sallytintin
Jag har övergivit mina planer på att göra om en gammal sandlåda till köksträdgård och funderar nu istället på att anlägga ett stenparti på platsen (enligt minsta motståndets lag hoppas jag g.gif ) Det som en gång var sandlåda är borta och kvar finns en hög med grus blandad med jord och småsten. Det som växer i högen nu är mest ogräs, självsådda aklejor och malvor. Egentligen borde man väl ta bort hela rasket och börja från noll, men i brist på tid skulle jag vilja göra en snabbfix och snygga till lite. Tror ni det är en bra idé att försöka få bort ogräset, ta hit några stenbumlingar och plantera lite olika stenpartiväxter på platsen? Eller har någon nåt annat förslag så mottages det tacksamt smile.gif
kerstin z5-6
ja men kanske med vissa tillägg
Rensa

fyll på med bra jord plant eller kogödsel på ställen du vill ha nån mindre buske, större växt på.

Fyll på grus smått blandat enhetlig färg över hela

Lägg stenar inte som en tandgård runt om utan tre och tre i oregelbunden form som det kan se ut naturligt

Plantera

vattna väl år ett

Sallytintin
Tack så mycket för svaret! Då är det bara att börja rensa nu sweatingbullets.gif
Även mindre växter kanske behöver lite riktig jord eller tror du dom kan växa direkt i sanden? Har ett slags hög ettårig rudbeckia sedan tidigare som självsår sig villigt i rabatten den står i nu, och även trädgårdsiris funderar jag på om det kan funka att flytta dit? Fast det snyggaste är kanske att ha mest krypande växter och bara någon lite högre buske... g.gif
kerstin z5-6
Här måste du tänka : hur växer den här naturligt? sol skugga grus vad ?
Stenpartiväxter om det är ett södervänt sådant är tex klockor campanula låga , allt som är gråbladigt och lågt solälskande, taklök, lökar ,lewisia, lavendel, sandmalört , ostron ört,att jobba emot naturen är ofta bara besvikelse:)

Jord är jord .. allt kan växa i sand o grus men många behöver extranäring så en ros i grus blir inte mycket med.
Sallytintin
Tusen tack för tipsen! Har börjat rensa, mängder med besvärlig ängssyra ska jag försöka få bukt med innan jag kan börja plantera. Men då vet jag lite mer hur jag ska tänka när det är dags! Lavendel älskar jag så om den trivs i mitt stenparti blir ja lycklig yahoo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon