Sörgårdsnissen
Blev spontanköp på en Romulus-planta istället för Sukribe.

Ser ut som den kanske ska ha Ph 7-8 enligt nån hemsida jag hittade...
Vad brukar man ha för Ph i sin trädgård?
Och är mina 160liter rhododenderonjord överflödig nu sad.gif

Vitis labrusca
( Romulus Grape )

http://www.aplantshome.com/plantencyclopedia/plantd0a2.html
Vitis/labrusca

Characteristics
Cultivar: Romulus
Family: Vitaceae
Size: Height: 10 ft. to 20 ft.
Width: 0 ft. to 0 ft.
Plant Category: edibles, fruits,
Plant Characteristics: high maintenance,
Foliage Characteristics: deciduous,
Foliage Color: green,
Flower Characteristics:
Flower Color: greens,
Tolerances:

Requirements
Flowering Time Range: Mid Spring to Mid Spring
USDA Hardiness Zone: 7 to 10
AHS Heat Zone: Not defined for this plant
Light Range: Dappled to Sun
pH Range: 7 to 8
Soil Range: Sandy Loam to Clay Loam (<--loam betydde jord/mylla när jag översatte)
Water Range: Normal to Normal
Huggorm
Det var märkligt. Normalt brukar ju labruscadruvor vilja ha det surt medan äkta druvor vill ha det basiskt. Jag har inte hört talas om romulus förut men det verkar ju vara en labrusca om man skall tror det där. Fast å andra sidan verkar zonangivelsen USDA 7-10 vara väl hög för en labrusca, de brukar klara en hel del minusgrader. Du bör nog googla vidare efter mer information innan du bestämmer dig. Det kan mycket väl hända att någonting inte stämmer i den där infon.

Vanlig trädgårdsjord med lera i botten ligger väll ofta runt PH 7, något lägre om det är sandjord. Det finns billiga PH-teststickor att köpa och om man inte ligger väldigt långt från neutralvärdet 7 så borde alla sorters druvor klara sig.
Sörgårdsnissen
hittat "uppfödaren" och telefonerat med denne.

ska vara vanlig jord, och enligt honom var det lite överskattat med surjordarna på t.ex. heimrod o sukribe (dom jag kollat på)....

tur man har kvar kvittot på 160 liter sur jord smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon