Frilip
För fem månader sedan flyttade jag och min sambo till ett hus byggt 68. Det har bott en gubbe där till för ca tre år sedan och sedan ett yngre par innan oss. Nu har vi börjat utforska vår trädgård och hittat en vinrankan, eller den är svår att missa. Men vi har börjat fundera över hur vi ska sköta om den då vi inte har någon aning någon av oss. Vi vet inte vad det är för sort eller hur länge den varit här.
Vi vet inte alls hur vi ska ta hand om den på bästa sätt. Gogglad men tyckte att allt var så tvetydigt. Vi bor strax utanför Sthlm och det står utomhus. Vet att den gav frukt förra säsongen. Den är stor och spretig och det känns som att man ska beskära, men hur då.

Bifogar en bild på hur den ser ut idag...om jag kan;)
CillaM
Låt den vara för i år/sommar. Men börja leta efter mer info, o det finns, och beskär den hårt till vintern.
Frilip
Ok, så låta den vara alltså. Jättebra, tack.
Men det där med att leta efter info har vi gjort och tycker att allt är tvetydigt. På vissa ställen står att man ska vattna, andra inte. På vissa ställen står det om rör som ska ner i marken för att vattna rötterna. Sen vet vi inte hur man beskär. Är det bara vissa "pinnar" som ska bort eller ska man ta bort dom tjockare grenarna oxå?

Vi behöver all hjälp vi kan få...!
CillaM
CITAT (Frilip @ 13-05-2013, 20:54) *
Ok, så låta den vara alltså. Jättebra, tack.
Men det där med att leta efter info har vi gjort och tycker att allt är tvetydigt. På vissa ställen står att man ska vattna, andra inte. På vissa ställen står det om rör som ska ner i marken för att vattna rötterna. Sen vet vi inte hur man beskär. Är det bara vissa "pinnar" som ska bort eller ska man ta bort dom tjockare grenarna oxå?

Vi behöver all hjälp vi kan få...!

Vad jag kan se så står plantan redan i jorden, eller? Då behövs ingen extra vattning då den också ser ut att vara bra etablerad. Vinets rötter går så pass långt ner i jorden att den fixar vatten o näring helt själv.

Här hittade jag bra o enkel information http://www.ekoplantan.se/blogg/dags-att-beskara-vindruvorna/ då jag har lite svårt att förklara för tillfället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon