Alexandra
Jag har ett gammalt skuggmorellträd som håller på att gå hädan p g a blom och grentorka - grå monilia tror jag det kallas. Jag vet inte om det går att rädda - besprutning med lättmjölk kan hjälpa läste jag nånstans.... sad.gif Jag tänkte plantera fler fruktträd i vår, päron, äpple, sötkörsbär och plommon. Min fråga är om de kan smittas av det sjuka trädet?
Cilla
Blom- och grentorka, eller monilia laxa, är vanligast på surkörsbär, men kan också smitta mandelträd, plommon och i mer sällsynta fall äppelträd.

I körsbär kan man hindra svampens framfart om man upptäcker den tidigt, men har det gått så långt så att trädet endast utvecklar blad i årsskotten är det i min erfarenhet för sent. Upptäcker man en död gren eller årsskott i sitt yngre körsbärsträd tar man bort den intill frisk ved.

På äpple är monilia laxa mindre vanligt, och svampen angriper blommorna i första hand. Det är också lättare att beskära äpple och få fram ny, frisk ved, än det är hos körsbär.

Jag brukar inte avråda från plantering av körsbär eller andra fruktträd i en trädgård som har blom- och grentorka, men att man
- inte planterar surkörsbär, särskilt inte skuggmorell, innan det sjuka trädet fällts och inte innan 1 år efter fällningen
- håller mycket god hygien vid trädbeskärningen. Beskärningen är en smittrisk i sig. Innan man beskär de friska träden måste sekatör och såg decinfeceras genom att doppas i kokande vatten eller tvättas med t-sprit.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon