|
mischmasch
12-05-2013, 20:52
Hej alla rosproffs!
Jag undrar lite över hur man bäst tuktar en lerjord? Jag har ganska nyligeb flyttat till en trädgård med väldigt lerig jord. Det är lite olika i olika delar av trädgården (antar att det på vissa ställen är mer "jordförbättrat" av tidigare ägare). Jag har en låååång rabatt som är ca 1,5-2 meter djup, den är full av gräs, men också en hel del fina perenner o rosor som verkar trivas väldigt bra. Problemet är att jorden är som blålera. Det är nästan omöjligt att gräv runt i den (jag är hyffsat vältränad men blir ändå gråtfärdig efter ett planteringshål..). Eftersom den är så full av gräs (det är nästan omöjligt att rensa eftersom leran är så "kladdig" att det går liksom inte att rycka upp det) hade jag tänkte gräva bort alla växter som jag vill spara, jordförbättra o så tillbaka med det fina o en massa nya rosor. Det visade sig vara lättare sagt än gjort.. Jag började med ett område på ca 2 m. Jag försökte blanda i kogödsel, halvt komposterad lövkompost o nerflisade grenar. Problemet är att det inte går att blanda, jorden ligger som stora, kompakta klumpar av lera som iofs går att skära i kuber men inte att smula sönder. Vad ska jag göra? Rabatten (o hela trädgården) är väldigt lummig o allt verkar trivas väldigt bra, speciellt rosor. Samtidigt känns det inte bra att plantera rosor i något som man lätt skulle kunna dreja koppar av. Hur får jag den mer porös? Eller kan jag strunta i det? Hela rabatten ligger på toppen av en sluttning o jag tror att den, trots leran, är relativt väldränerad. Suck.. Alla andra rosor jag satt i andra delar verkar iaf ta sig riktigt ordentligt! Det kanske finns fördelar med lera trots allt?
En fråga till, när ska jag ta frön från julrosen på bilden (funkar tydligen inte att ladda upp bilder från telefonen? Iaf en rosa-grön-vit julros som precis börjat blomma i zon 2-3). O vad ska jag glra med dom? Vill ha hur många som helst!!
Tacksam för hjälp!
Hej,
Jag har själv inte lera, men hjälper ibland en kompis med lertomt och jag förstår verkligen gråtfärdigheten!
Det goda är ju att lera är näringsrikt (till skillnad från min sandblandade rätt näringsfattiga jord), men där slutar nog fördelarna för en trädgårdsfantast.
Det är ju mullämnen (kompost och som du prövat ko på påse, och sådant - och ev väldigt grov sand (läs på om det, väldigt viktigt att sanden inte är för fin, då blir jorden cement istället för lucker) som ska till. Är det mkt svårt att blanda på stora ytor på grund av att man blir helt trött av tyngden, kan man väl vända små delar varje år för iblandning. Och hela sommarhalvåret ska du nog täckodla (täcka all bar jord med gräsklipp etc) som då bryts ner och dras ner av maskar och på sikt ger fin jord.
Hoppas du får bättre råd av lererfarna!
Vi har lera vid fritidshuset och jag ställde samma fråga en gång i tiden, varpå jag fick många bra tips. Generellt sett blandas lera med barkmull som tillför struktur och ger långvarig verkan, samt kogödsel för gödning och tillförsel av mullämnen. Undvik (finkorning) sand, det blir tydligen som cement även om jag aldrig prövat själv.
Det bästa tipset var ett jag fick från MariaS: "Absolut enklaste sättet, är att du nu i höst gräver ett spadtag djupt och vänder leran rakt upp och ner som den är i klumparna. Strö över tunt med singel och tjockt med mylla/flis och låt tjälen göra jobbet. Då blir det superenkelt att gräva sig ner till våren istället."
Jag gjorde som hon rekommenderade, men struntande i singel och strödde istället över enbart barkmull. Det blev alltså en "bucklig" rabatt som fick ligga så under hela vintern. Tjälen sprängde sönder lerkokorna och till våren var det faktiskt oväntat lätt att gräva.
Pauline/Sthlm
13-05-2013, 22:06
Hej! Har också keramikerlera hemma. Även jag vill rek barkmull, plus att jag stoppar i vad jag har i ö av kompost, grentuggat, torra stjälkar o sånt. Går leran inte att dela har iaf min blivit lättare att smula/"mala" sönder om den fått ligga uppgrävd torrt några dagar, att sedan blanda i mer smågranulerad form.
Får nog medge att det brukar bli väl mkt lera i slutblandningen också (missbedömer hur mkt jag kan lägga tillbaka), men förr el senare...
jamieblue
14-05-2013, 15:03
Jag har också lera. När jag läser ditt inlägg tänker jag så här: om perennerna och rosorna trivs, så är det väl ett ganska bra utgångsläge! Förresten har jag läst att rosor faktiskt trivs riktigt bra i lerjord, så var inte alltför ledsen Vid de tillfällen som du ska plantera nytt, kan du passa på och jordförbättra i just det området. Så hade nog jag gjort, i stället för att gräva upp växterna. Annars tycker jag du har fått bra råd redan, att vända upp jorden och låta tjälen spränga lerklumparna har jag själv gjort och det funkar fint. Maskarna ska tydligen bli extra glada över växtrester, så sprid inte bara ut gödsel. Att vända ner resterna från nedklippta perenner nu på våren och/eller sprida ut gräsklipp är bra.
Efter många år med att lägga på säckar av kogödsel i mina rabatter så känns rabatterna nu riktigt mjuka att gräva i. För mig fungerade det med att anlägga en liten bit i taget, man behöver inte ha för bråttom...  Och ja, rosorna och pionerna trivs förträffligt i leran! Det gäller att välja växter med omsorg, vissa trivs, andra inte. Dessutom behöver jag inte vattna så ofta (leran håller fukten bra...).
mischmasch
05-06-2013, 16:37
Tack för alla bra råd!! (o ursäkta att jag dröjt med svaret, livet är inte alltid som man tänkt sig..)
Det blir nog någon sorts blandning till slut. Tänker försöka gräva upp vissa delar av rabatten i sommar o blanda med grus, lövkompost o liknande, på resten lägger jag på en massa gräsklipp, träflis osv o hoppas på att maskarna hjälper till. O så ska jag föröska gräva till hösten o lägga på grus o barkmull. Man får väl ta det lite efterhand, lätt att ta i lite för mycket.. O som sagt, det är ju bra att det mesta verkar trivas iaf!
Tack för hjälpen! O peppningen!
kerstin z5-6
05-06-2013, 20:05
lerjord är en förutsättning för rosodling och flera andra växter , vattenhållnade torra somrar , näringsrik mm. Kall på våren är dess stora nackdel, samt lätt vattensjuk. >Knepet är enkelt och basalt 2 delar. Vända på hösten och låta kokorna sprängas av frost .. 2. inte jobba så mkt alls sommartid utan på våren till föra efter sagda sprängning .. ginormosa mängder stall gödsel -gärna ko , flis , nerklippta torra perrenerr , flisade grenar -inte kompost utan lägg det uppepå rabatten.. rosor stuntar i om markytan höjs med flera dm :)Efter några få å har man svart len jord med lerlaget långt under vilket gör att dina rosor aldrig torkar ens den torraste sommar .. o de gör rötter i det lättare lagret med och överlever våren bra.
Halaj!
Jordfräs? Inte för att förbättra jordstrukturen i sig, utan för att kunna minska på arbetet med att mylla ner jordförbättrande mull?
//T
octachoron
10-06-2013, 12:05
CITAT (Tapio @ 05-06-2013, 21:46)  Jordfräs? Inte för att förbättra jordstrukturen i sig, utan för att kunna minska på arbetet med att mylla ner jordförbättrande mull? Jordfräs förstör strukturen på lerjord och rekommenderas inte. En bekant använde dock den på en kolonilott som hade så kampakt lerjord med ogräs att den enda rimliga arbetsinsatsen blev att använda jordfräs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|