Full version: Pipranka - lever den?
Barfotabarn
Har en Pipranka som jag förra året planterade om i en något mindre kruka. Nu är frågan om den överlevt vintern. Någon som kan svara på när man kan börja se bladen komma?Ännu så länge inga spår hos mig i zon 1.
Anna-Karin Lundberg
Mina står i jorden utanför Stockholm - men ännu har inga blad visat sig.
ilPadrino
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 13-05-2013, 07:00) *
Mina står i jorden utanför Stockholm - men ännu har inga blad visat sig.

Samma här, inga blad men stammen ser fin och grön ut. Min pipranka brukar vara sen varje år. Tror inte det är någon fara, däremot skulle jag välja att stoppe den i jorden istället för i kruka om jag var du.
Barfotabarn
Då håller jag tummarna och om den överlevt så får jag kanske jordslå den nästa vinter.
emmma
Min (Karlstad) har inte heller några blad än. Är du osäker, klipp av liten bit högst upp av ett långt skott och se om den lever; om den är ljust grön eller bara död innanför barken. Alternativt kan du skrapa av lite bark på något skott och kolla samma sak. Lever den i skotten så är saken löst men är den död i topparna kan den fortfarande leva längre ner:), så släng inte bort för snabbt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon