Hej på er trädgårdsrävar! Jag har nyligen flyttat in i ett nytt hus, där förra ägarna inte har brytt sig om gräsmattan. Den ser ut som på bifogad bild. Jag - som knappt något kan om detta - tänker att jag ska dra allt ogräs, luckra jorden med en maskin som jag hyr (visst finns det någon slags maskin som liksom gör hål i jorden och luftar den?), sedan på med en massa toppdress och så lite nya gräsfrön. Tror ni det blir bra, eller skulle ni gjort annorlunda? Säg nu inte att jag ska gräva upp hela gräsmattan, för det mäktar jag inte med...
På förhand, stort tack till er!
Niklas-73-
13-05-2013, 19:30
Tycker det låter som en bra plan.
vet ej om de är en sådan du menar men det finns en maskin som kallas vertikalskärare och är bra att lufta gräsmattan med ,specielt om man har problem med mossa , men det ser du inte ut att ha.
Tack, Niklas-73! Jag känner igen dt där med vertikalskärare. Det är nog en sådan jag menar.
Må väl!
Hej
Det är bättre om du ta bort, helt gräsmatta och planterar nytt färdigt gräsmatta, för att din gräsmatta ser ut mycket dåligt.
H.Bassam
Hej.
Gräset har haft det svårt denna vinter och vår (Göteborg) stora fläckar med dött gräs.
Det brukar komma och växa till en grön matta men tar lite tid.
Maskrosorna är enkla att ta bort med ett rensjärn.
Maskinen du beskriver är en som gör hål i gräsmattan med rör. Den är jätte bra men inte i våra amatörers prisklass och dessutom lite väl stor för att få in på en liten villatomt.
Jag tror du kommer mycket långt med gödsel avsett för gräsmatta, bäst är de dyra långtidsverkande. är det tort så gör en vattning underverk.
Sen beroende på arbetslust och energi så finns vertikal skärare, hjälpsådd, toppdressing med sand/grus men jag gissar att i nya hemmet finns mycket att göra ändå.
malcolm
14-05-2013, 07:21
Jula har en vertikalskärare som inte är så dyr, storlek som en gräsklippare ungefär, de har en elektrisk variant också men jag skulle nog satsa på en bensindriven i så fall.
http://www.jula.se/vertikalskarare-87cc-721095
Aqvakul
14-05-2013, 07:56
Mitt förslag:
1. Rensa bort maskrosorna.
2. Vertikalskär (maskinen går att hyra)
3. Rugga upp bara fläckar
4. Tillför toppdressing
5. Hjälpså
6. Vattna
7. Gödsla när gräset tagit sig (gärna i samband med regn)
malcolm
14-05-2013, 08:44
CITAT (Bassam @ 14-05-2013, 01:59)

Hej
Det är bättre om du ta bort, helt gräsmatta och planterar nytt färdigt gräsmatta, för att din gräsmatta ser ut mycket dåligt.
H.Bassam
Håller inte alls med dig och tycker aq:s och jaj:s förslag är mer vettigt.
CITAT (Bassam @ 14-05-2013, 01:59)

Hej
H.Bassam
Jag håller med Bassam om att gräsmattan är alltför dålig. Det finns ju färdig gräsmatta på rulle! När den är utlagd, kan den användas genast, så säsongen är räddad!
Aqvakul
14-05-2013, 11:56
CITAT (rosita @ 14-05-2013, 12:34)

Jag håller med Bassam om att gräsmattan är alltför dålig. Det finns ju färdig gräsmatta på rulle! När den är utlagd, kan den användas genast, så säsongen är räddad!
Det är sant att man då troligen kan nyttja den lite tidigare, men..
a) Det krävs ett minst lika omsorgsfullt för- och efterarbete.
b) Det blir rejält dyrt.
malcolm
14-05-2013, 13:30
CITAT (rosita @ 14-05-2013, 12:34)

Det är inte helt sant då även gräsmatta på rulle måste få etablera sig innan den går att utnyttja fullt ut, dessutom krävs ett mycket noggrannt underarbete för att få fäste. Dessutom är det som sagt rejält dyrt.
Johhann
14-05-2013, 15:30
Hej,
Tycker absolut inte att du ska köpa en ny färdig matta.
Här kommer mina förslag.
-Rensa ogräset. Om du vill få hjälp på kemisk väg så fungerar Stroller plus T kombi bra.
-Gödsla med ett långtidsverkande gödsel.
-Om några veckor ska du vertikalskära. Köp ingen billig maskin från jula, bauhaus etc. Det är bara skräp. Hyr istället en riktig maskin för några hundringar.
-Direkt efter vertikalskärningen stödsår och toppdressar du. Håll jorden fuktig tills fröna gror.
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.