Alexandra
04-04-2004, 19:44
Vi ska plantera en häck i zon 4 där marken är väldigt fuktigt. Häcken ska vara ganska tät och tåla en hel del fukt då avrinningen inte fungerar tidigt på våren och det t o m kan bli sående fukt under ett par veckor om året. Vad ska vi välja? Går det att plantera fläder som häck ( det skulle vara kul att plantera en "matnyttig" häck.
Jajamän, fläder blir fin som häck om man har utrymme ungefär som för en friväxande syrénhäck på höjden och lite mer på bredden. Jag har planterat några friväxande blandhäckar med fläder, och undrat över varför inte fler gör det. Snabbväxande, tålig och tät med dessa härliga blommor.
En av häckarna jag satte för 5 år sedan står i fuktig om än inte sank mark med i huvudsak lerjord. Den tog sig bra. hade det varir sankt hade jag nog först byggt upp markstället med sten, grus, eller annat tillgängligt. Sedan lagt på jord och planterat flädern uppepå.
Är det en lång häck kan det vara bra att börja med ett par plantor och se hur de tar sig innan du sätter hela häcken.