Zinistra
Hej!

Jag har en avokado planterad i en kruka som är lite drygt ett år kanske.
Den har trivts riktigt bra, fram till nu på våren då jag planterade om den i en lite större kruka.
Den har fått "brända" toppar på de flesta bladen, och när nya löv kom ut på toppen så saknades det bitar av dom, som att dom "bitarna" inte ens hade existerat från första början!

Är det någon som har någon aning om vad problemet kan vara? Jag har hört att avokados kan vara lite kinkiga, men vill så gärna att den ska börja må bra igen då den är av sentimentalt värde för mig sad.gif

Jag tog några bilder som jag länkar här.
Ett av de nya bladen med bitar som saknas: http://imgur.com/ZR7SxLr - http://imgur.com/Qs1wf8F
Här syns de "brända" bland annat: http://imgur.com/o2UoFoe

Jag tror absolut inte att det är någon ohyra som har ätit på bladen, det känns mer som att det är ett "medfött" problem, och har inte hittat några kryp någonstans när jag inspekterat den.

Tack på förhand
/Mona
emmma
Hej!
jag tror bara att den fick sig några törnar när du planterade om den och det blev mekaniska skador på bladen när de var små, alternativt att den fick det lite tufft att försörja bladen som utvecklades strax efter omplanteringen med vatten så att vissa partier torkade och dog. Tror säkert att de blad som kommer nästa gång är hela och fina smile.gif
Zinistra
Ja det är ju skönt att höra smile.gif

Dom brända löven då? För mycket sol och för lite fuktighet, eller för mycket salt i kranvattnet? Har hört att dom inte tål så mycket salter som kan finnas i kranvatten och samlas i jorden, men vet inte hur legitimt det är.
CillaM
Som Emmma skrev så ser det ut som mekaniska skador i form av hantering. O de brända bladen ser ut att vara för stark sol. Avokado har stora blad o behöver därmed inte stå så nära ljuset o definitivt inte i solen. Och så tycker jag dy ska beskära ner till sista bladparet. Du får en stadigare planta på det viset, speciellt när den nu står i kruka. Den kommer då också förgrena sig. Har ett själv som är snart 15 år gammalt med en bas som min handled nästan.
Zinistra
Det konstiga är ju att dom där bladen inte hade kommit ut mer än ett par centimeter när jag planterade om den :/

Ska jag beskära den nu på våren eller närmare hösten då den går ner i dvala?
Det syns inte på bilden men den är redan beskärd en gång, spelar det någon roll?

Vad roligt med en så grov avokado!
emmma
Jag tror det är bättre att beskära nu så får den hela sommaren att växa till på innan hösten.

Om bladen bara var några centimeter då du planterade om den, så var de nog väldigt ömtåliga och blev lätt skadade. Så tror jag smile.gif Du får se hur det blir framöver, blir nog bättre.
CillaM
Du har väl den i rumstemp även på vintern antar jag så det går att beskära då också. Det bästa med att beskära nu, eller i sommar, är att den i gengäld bryter mycket nytt och det som inte ser snyggt ut kan du då ta bort ganska omgående. Förr tog jag alltid ut min i växthuset som den stortrivdes i under vinplantans rankor som gav skugga solen.
Bassam
Hej

Den kommer samma den här skador när man vattnar mycket, så attackerar svampen rötter. sen rötterna kan inte sug vatten som behöver, så torkad och svarta fläckar på bladen kommer,

Vad ska man göra minska mycket vatten under några veckor, och ta bort skadad delar.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon