h_p_wiehen
[attachment=76279:bild.jpg]
Blomman som visas på bifogad bild växer i en trädgård i Florida (hos en bekant till mig). Det närmaste vi har kunnat komma en identifiering är att vi tror att det är en lilja av något slag. Finns det någon därute som vill våga sig på att sätta ett namn på den?
M.v.h.
/hans peter
vanjalarsa
En vild gissning,,,En sorts tulpan...
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
gunsta
Min första tanke är, liten apostlalilja, neomarica gracilis - googla och se om du tycker att det stämmer. Hoppas andra svarar.
h_p_wiehen
Tack, Gunsta, vi tror på ditt förslag. Ägaren till plantan har fått en beskrivning av hur den bär sig åt i levande livet, (sådana finns det ju gott om på nätet, bara man vet vad saker och heter smile.gif ). Vi hoppas på att han efter en jämförelse kan bekräfta att det är en apostlalilja.
M.v.h.
gunsta
CITAT (h_p_wiehen @ 14-05-2013, 14:56) *
Tack, Gunsta, vi tror på ditt förslag. Ägaren till plantan har fått en beskrivning av hur den bär sig åt i levande livet, (sådana finns det ju gott om på nätet, bara man vet vad saker och heter smile.gif ). Vi hoppas på att han efter en jämförelse kan bekräfta att det är en apostlalilja.
M.v.h.

Kul - MEN observera att det är liten apostlalilja -googlar man på apostlalilja så får man säkert mest träffar på 'vanlig' apostlalilja, och dom skiljer sig åt.

Ha det bra smile.gif
h_p_wiehen
Vi lade märke till att du nämnde det redan i ditt första svar. Som jag har förstått det är skillnaden mellan de två att den lilla är ca 60 cm och den stora ca 90 cm hög. (Den på bilden är ju inte heller fullt utslagen vad jag förstår). Jag väntar med spänning på ett svar från ägaren.
M.v.h.

gunsta
tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon