Alexandra
Hej, mitt pilträd (hängpil) behöver hjälp! Idag tänkte jag ta bort en sorts äcklig skivling som satt fast på barken eftersom den vätskade av sig ( en sorts gult slem) i vintras. Nar jag skrapade bort den med hjälp av en spade - försiktigt naturligtvis - lossnade den och det visade sig att stammen under den var rutten. Jag började krafsa och det lossnade mer och mer bitar - usch jag kände mig som en kirurg sad.gif och jag gröpte ett stort hål i stammen - trädet var murket inuti. Vad ska jag göra nu då? Trädet lever men hur illa skadat är det ? Hjälp!!!!!
Micke
Det är inte så mycket du kan göra åt det än att ta bort rutten ved. Men om du har fått honungsskivling (se här) i det skulle jag sätta motorsågen på det illa kvickt - honungsskivlingen kan sprida sig till andra träd i närheten längs rötterna. Dessutom finns det en säkerhetsaspekt, man vet inte när trädet är så försvagat att det rasar omkull och jag skulle nog ta det säkra före det osäkra.

Micke
Cilla
Inte alla men flera tickor och svampar som man ser på träden är fruktkroppar som dyker upp när svampen redan är väl etablerad i trädet. Vissa svampar gör snabb skada, som honungsskivlingen som Micke nämner, andra växer långsamt i trädet.

Står pilen på ett ställe där den kan utgöra risk för människor om den faller kan du låta en arborist titta på den för att se om de skador och den svamp den har gör den till ett riskträd.

Hål i stammen har många äldre träd, och för träd som står i städerna har man krav på hur mycket ved som ska vara kvar för att trädet ska få stå kvar.

Pil växer snabbt, och om svampen du har inte är systemisk, dvs finns inne i kärlsystemen i trädet, så kan du ta sticklingar nu och sätta ned i marken för att få samma individ att börja om igen om du tvingas ta ned trädet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon