Vad kan det vara när gurkans blad blir gula längs ytterkanterna?
Ingen som vet vad det kan bero på?
Chili Linkan
16-05-2013, 11:36
Näringsbrist med största sannolikhet. Möjligen magnesium. Vattning ovanifrån lakar ur jorden på mineraler och näringsämnen. Så att vattna underifrån är en bra åtgärd. Sedan behöver du såklart tillsätta ny näring eller plantera om till fräsch näringsrik jord.
Mina gurkplantor är 130 cm höga och planterades i 20-liters hinkar för ca 3-4 veckor sedan. Vattna underifrån blir svårt och det brukar jag inte göra. Det är faktiskt bara de 3 nedersta bladen på varje planta, övriga är helt gröna. Och näringsbrist brukar väl bladen bli gula över hela, här är det bara yttersta 3-5 mm runt bladen.
Chili Linkan
16-05-2013, 18:45
Beror på vilket näringsämne som saknas, och det är typiskt att plantor rent generellt börjar visa på de nedre bladen, som den suger näringen ur för att förse den nya tillväxten. Du kanske har en dålig jord detta år då.
Hej
Det är brist på Kalium näring, för snabb effekten, man kan spreja dem på losning näring som innehåller många näring med kalium, och blad kan ta snabb näringen som behöver.
H:Bassam
Okej, var får jag tag på kalium om jag inte vill ha konstgödning?
Vad ska jag gödsla naturligt med för att ge kalium?
Hej
Du kan gödsla med benmjöl eller blodmjöl, de säljer på plantagen i baguettes som innehåller gödslar bitar
H.Bassam
Blodmjöl innehåller väl mest kväve? Benmjöl innehåller väl mest kväve och fosfor? Nu var det ju kalium jag skulle ha, eller?
CITAT (rosita @ 16-05-2013, 13:31)

Mina gurkplantor är 130 cm höga och planterades i 20-liters hinkar för ca 3-4 veckor sedan. Vattna underifrån blir svårt och det brukar jag inte göra. Det är faktiskt bara de 3 nedersta bladen på varje planta, övriga är helt gröna. Och näringsbrist brukar väl bladen bli gula över hela, här är det bara yttersta 3-5 mm runt bladen.
hade samma på mina plantor. första gången jag odlar gurka. blev orolig jag med, men blev inte mer än på nedersta bladen. nu är dom ca 2m och jätte fina.
bör jag toppa den?
CITAT (is-te @ 21-05-2013, 14:11)

hade samma på mina plantor. första gången jag odlar gurka. blev orolig jag med, men blev inte mer än på nedersta bladen. nu är dom ca 2m och jätte fina.
bör jag toppa den?
Mina har inte heller fått fler blad med gula kanter, de har inte växt särskilt mycket mer, men är jättefina och snart ska vi skörda första gurkan.
Jag toppar mina plantor när de når taket och då låter jag den dela sig i två stammar och sen växer de neråt.
CITAT (rosita @ 21-05-2013, 18:39)

Mina har inte heller fått fler blad med gula kanter, de har inte växt särskilt mycket mer, men är jättefina och snart ska vi skörda första gurkan.
Jag toppar mina plantor när de når taket och då låter jag den dela sig i två stammar och sen växer de neråt.
okej min är lång. tror jag toppar den asså.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.