|
hej nu vill jag ha era kloka råd  sambon håller på att bygga klätterstöd 4 stolpar(dubbla) och en överliggare över dessa , höjd 180 detta är vid vägen in mot huset så jag vill ju gärna få det riktigt snyggt  det är ganska öppet -sol zonen är 6? ska jag satsa på klätteros eller klematis , vad är ert tips ? sorter? blir jätteglad för tips  huset är falurött ,vitt , jag tänkte lägga ut bild men stolparna är inte uppe än ,( det är 2m mellan varje klätterspalje som är 50cm bred)
Hej Du kan gå till plantskola och fråga dem, du har ofta vaktmästare som är duktig på sina växter så kan han bjuda till dig bra tips om klättra som du tycker om. H.Bassam
octachoron
14-05-2013, 01:55
Enbart de härdigaste klätterrosorna skulle klara en fristående spaljé. Klematis skulle nog gå bättre, i zon 6 så klarar sig nog de tidigblommande alp och kronklematis bäst. Du kan också försöka med de härdigaste av italienska klematisar.
CITAT (octachoron @ 14-05-2013, 02:55)  Enbart de härdigaste klätterrosorna skulle klara en fristående spaljé. Klematis skulle nog gå bättre, i zon 6 så klarar sig nog de tidigblommande alp och kronklematis bäst. Du kan också försöka med de härdigaste av italienska klematisar. hm.. klarar sig inte rosor att växa på en spalje som är "öppen" runtom menar du? var lite inne på en honungsros ? men kanske ska jag skippa rosor helt  , har ju en Finlands vita ros som jag flyttar runt för den har inte fått någon bra plats i trädgården , kanske den får flytta dit ? annars går ju humle jättebra men är ju lite tråkigt ...
CITAT (Bassam @ 14-05-2013, 02:11)  Hej Du kan gå till plantskola och fråga dem, du har ofta vaktmästare som är duktig på sina växter så kan han bjuda till dig bra tips om klättra som du tycker om. H.Bassam jag är ganska mycket på handelsträdgården , men jag skrev frågan här för att det finns så många duktiga här att fråga alltid bra att få flera synpunkter !
octachoron
14-05-2013, 11:08
Ju mer exponerat läge desto tuffare (klätter)rosor krävs det. Den härdigaste av honungsrosorna är ' Hybrida'. En annan ros som du kan försöka med är den kanadensiska rosen ' William Baffin'. Det tar dock ett tag för den att växa upp högt men det är en av de bästa rosorna i min trädgård (zon 4). Själv har jag haft svårt att få återblommande klätterrosor att klara sig här, nu har jag gått över till klematis och kaprifol som klätterväxter i trädgården.
CITAT (octachoron @ 14-05-2013, 12:08)  Ju mer exponerat läge desto tuffare (klätter)rosor krävs det. Den härdigaste av honungsrosorna är ' Hybrida'. En annan ros som du kan försöka med är den kanadensiska rosen ' William Baffin'. Det tar dock ett tag för den att växa upp högt men det är en av de bästa rosorna i min trädgård (zon 4). Själv har jag haft svårt att få återblommande klätterrosor att klara sig här, nu har jag gått över till klematis och kaprifol som klätterväxter i trädgården. ja det är ju som det är att bo som man gör  var upp i natt och fick se att det var frost!!! morr!! jag var till handelsträdgården igår och som sagt det finns inte mycket att välja på i mitt fall  blev rek en klematis som kanske skulle kunna gå? george hette den , läste att en del hade problem att få den att växa  , kanske ska man tänka på sommarblommor som klättrare ? jag kan inte bestämma mig ... tack för svar
kerstin z5-6
15-05-2013, 13:53
Varför inte bägge delar? William Baffin är en fin och tålig ros som förstås tar ett tag att bli fin i z5-6.
Rosa Hurdal växer högt och rakt och fryser inte ner ,blir ca 2m .
Rosa heleae hybrida går inte alls bra i z6. Fryser ner och blir ett taggmonster att klippa bort varje vår.
[attachment=76309:270825_427135.jpg]
Clematis mandshurica är mycket tålig -blommar överdådigt , doftar honung ,juli månad.
[attachment=76310:201666_427155.jpg]
[attachment=76311:263452_427157.jpg]
Cl Dr Ruppel är bra på att överleva -får börja om de flesta vårar hinner ändå med att blomma bra
[attachment=76312:208617_740480.jpg]
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-05-2013, 14:53)  Varför inte bägge delar? William Baffin är en fin och tålig ros som förstås tar ett tag att bli fin i z5-6.
Rosa Hurdal växer högt och rakt och fryser inte ner ,blir ca 2m .
Rosa heleae hybrida går inte alls bra i z6. Fryser ner och blir ett taggmonster att klippa bort varje vår.
[attachment=76309:270825_427135.jpg] Clematis mandshurica är mycket tålig -blommar överdådigt , doftar honung ,juli månad.
[attachment=76310:201666_427155.jpg]
[attachment=76311:263452_427157.jpg]
Cl Dr Ruppel är bra på att överleva -får börja om de flesta vårar hinner ändå med att blomma bra
[attachment=76312:208617_740480.jpg] åh tusen tack Kerstin  funderar om det finns några bra sommarblommande klätterväxter ?, i år blir det väl inte så mycket med perenna , är lite inne på klematis men är inte så säker på George som fanns hemma att köpa .. jag återkommer =)
kerstin z5-6
16-05-2013, 12:15
Om du kan hitta färdiga plantor är Klockranka snabbväxande ,men för sen att så nu. Den går att övervintra som krukväxt dessutom.
Blomman för dagen växer fort den med
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-05-2013, 13:15)  Om du kan hitta färdiga plantor är Klockranka snabbväxande ,men för sen att så nu. Den går att övervintra som krukväxt dessutom.
Blomman för dagen växer fort den med jag funderar på att beställa en william baffin ?? kanske  tips på klematis som skulle gå ihop med den ? kanske någon av de andra du tipsade om , men då måste jag nog också beställa för på min hemmahandelsträdgård finns det inte , var dit idag och såg att det stod till zon 8!? på honungsrosen , men nu tror jag inte att det är så sant  därför är detta forum så bra !
kerstin z5-6
16-05-2013, 18:17
Provodlar just nu bla en ny klätterros finskt ursprung ,egen rot -Ilo.En hybrid mellan John Davis (kanadensisk ros ) och x malayi Kempeleen Kaunotar. Den ser mycket lovande ut och finns i finska plantskolor redan nu. Inte frusit ner en mm i vinter. Bild via finsk plantskola.Återkommer i sommar med rapport om denna lovande z6(minst) ros. Jag har W Baffin ihop med cl Mandshurica .Den har jag sått själv så hittar du ingen och vill ha , har jag frö i höst till den.
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-05-2013, 19:17)  Provodlar just nu bla en ny klätterros finskt ursprung ,egen rot -Ilo.En hybrid mellan John Davis (kanadensisk ros ) och x malayi Kempeleen Kaunotar. Den ser mycket lovande ut och finns i finska plantskolor redan nu. Inte frusit ner en mm i vinter. Bild via finsk plantskola.Återkommer i sommar med rapport om denna lovande z6(minst) ros. Jag har W Baffin ihop med cl Mandshurica .Den har jag sått själv så hittar du ingen och vill ha , har jag frö i höst till den. Åh ! spännande , kul med fler härdiga sorter !  jag funderar vidare .. återkommer
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|