Ejkan79
Hej!
Trädgårdsnybörjare som står i begrepp att ersätta en grentorkad risig Rosenmandel med ett nytt friskt vackert träd. Trädet skall stå välkomnande vid en entré och samtidigt fungera lite som insynsskydd vid vårt köksfönster. Runt trädet är det markplattor med ett c:a 1x1 m hål - plats för trädet. Jag har läst på massor på både Odla och andra sajter men saknar ändå fakta/svar på tankar/frågor..

Så till mina frågor; jag funderar på om jag ska välja en Malus Evereste. Jag är dock rädd att den blir för stor/hög. Vill ju behålla den på c:a 1,5-2m för att funka som insynsskydd. Åtminstone vill jag att grundstammen inte blir så mkt högre. Tänker mig att jag kan försöka formklippa den en aning. På Ulriksdal hade de två varianter, i ungefär rätt höjd. Den ena var ympad vid foten eller c:a 2 dm upp och den andra vid kronan. Hur kommer dessa att skilja sig åt i växtsättet? Jag fick inget bra svar av personalen.... Jag vill hålla en lätt rundad krona men vill inte att den skall se alltför "konstgjord" ut. Vill också få en lite bredare form än de hade nu, alla grenar pekade spikrätt upp i himlen.

Ett annat alternativ är att gå på dvärgvarianten av Malus Toringa "Tina", uppstammad bukettapel. De exemplaren som fanns var dock ganska taniga och stammen väldigt smal. Är de alltid så? Personalen där sa att de kommer behöva stöd även i framtiden då kronan blir så tung/vid. Den ska ju vara väldigt långsamtväxande, om det är bra eller dåligt vet jag inte. Vill ju ha ett litet men gärna kraftigt och fylligt träd fort... om det är möjligt ohmy.gif

Några generella tips kring prydnadsaplar och val av sådana? Blommorna är ju fantastiska, men hur är bladverket under resten av sommaren? Jag vill ha något friskt grönt hela sommaren och inte som den gamla Rosenmandeln som såg risig ut (även de friska grenarna).... Söker jag bilder på nätet så får man endast bilder på blommorna och möjligtvis höstfrukten. Men sällan på bladen under resten av sommaren.

Hoppas någon kan hjälpa mig med tips och råd! Har förstått att det finns många kunniga personer här! smile.gif

jamieblue
Hej, kan tyvärr inte hjälpa dig med valet mellan de olika aplarna men tänkte på en annan sak. Ifall du inte vet detta redan så är det bra att känna till skillnaden mellan toppympad och bottenympad.

Ett toppympat träd har en stam från ett annat träd och den stammen kommer aldrig bli högre, det är bara kronan som växer. Så om du köper ett toppympat träd med passande höjd så behöver du inte oroa dig för att trädet ska växa för mycket på höjden. Däremot kan ju kronan bli stor ändå.

Ett bottenympat träd fortsätter att växa, både stammen och kronan.

Jag har en Malus toringo var. sargentii fk ESKILSTUNA E och den har grönt friskt bladverk hela sommaren, inte alls risig.

Tillägg! Förresten, om du vill ha ett tips om ett annat träd så kolla Hally Jolivette, en prunus. Jag vet inte om du tycker det blir för stort (2-3 m högt och lika brett) men det är ett litet träd som jag själv funderat på till min trädgård. Verkar jättefint!
Ejkan79
Tack, det där var kanonbra information! Då låter det som att jag ska välja den toppympade helt enkelt. Jag ska även kolla ditt tips på Prunusen smile.gif

Edit: har kollat lite snabbt på bilder på Hallyn. Superfin! Vet du vad man generellt kan säga ang. Prunus eller Malus.. jag har fått för mig att Malusen är tåligare? Och enklare/bättre att beskära? Sant/falskt?
jamieblue
Just prydnadsträd behöver man inte vara lika nitisk med när det gäller beskärning som fruktträd, så vitt jag vet. Men mer detaljerat och bra svar bör de kunna ge på t.ex. Ulriksdal!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon