Full version: När gror vitlöken
avskedsfest
JAg planterade vitlöksklyftor i höstas. När tror ni att jag kan se dem komma upp ur jorden?

Jag bor i Stockholmsområdet...
rosita
De kan ta lite tid på sig. De bildar rötter först, innan de syns ovan jord. Om du vill kan du krafsa undan jord försiktigt för att se om det finns rötter. Det händer att vitlöken ruttnar om det är mycket blött i marken på hösten.
johanr
Min vitlök hade blast som som stack upp ur jorden när jag tog bort vintertäcket i slutet av april. Är ca 10-20 cm hög nu. Prova gräv lite försiktigt och se om du hittar blast under jordytan, annars kanske klyftorna har ruttnat.
Preussen
Vad var det för utsäde du planterade av? Även om odlingsförhålladena varit optimala kan orsaken ligga i utsädet. Själv sådde jag sorten pink i höstas och av den blev det inget. Köpte löken på ica och med det följer risken att det inte blir skörd. Orsak? Allt ifrån sjukdom till dålig hantering i transport och lager samt behandling så att löken inte ska gro. Hur djupt satte du klyftorna? Har jorden varit blöt?
Det finns en tämligen bra vitlökstråd här i trädgårdsforumet, den kanske kan ge lite svar på dina frågor.
avskedsfest
Tja, jag körde med en vitlök som jag köpt i affären. Den hade börjat gro i kylen, inte mkt men en lite grön grodd.

Sen la jag ner några klyftor av en vitlök jag köpt på ett torg i frankrike.

grövde upp en vitlök igår. den hade en lite grodd på 2 cm som var vit. såg inte helt frisk ut. Jag la tillbaka i jorden...

tack för tipps
Preussen
CITAT (avskedsfest @ 15-05-2013, 20:42) *
Tja, jag körde med en vitlök som jag köpt i affären. Den hade börjat gro i kylen, inte mkt men en lite grön grodd.

Sen la jag ner några klyftor av en vitlök jag köpt på ett torg i frankrike.

grövde upp en vitlök igår. den hade en lite grodd på 2 cm som var vit. såg inte helt frisk ut. Jag la tillbaka i jorden...

tack för tipps

Som rosita skrev ovan, de ska gro med rötter först. Om de skjutdr grodd först blir det sällan bra.
Hur såg den ut? Gräv upp den så att du förhindrar ev smittspridning.
Pauline/Sthlm
Stockholm: Thermidor satt i höstas i pallkrage också här uppåt 20 cm blast.
Året dessförrinnan riktigt god skörd från en ica-vitlök. /Får byta plats nästa gång/

Mao något är skumt hos dig eller så sätter du myyyycket djupare...?
ingaröbo
CITAT (avskedsfest @ 14-05-2013, 10:54) *
JAg planterade vitlöksklyftor i höstas. När tror ni att jag kan se dem komma upp ur jorden?

Jag bor i Stockholmsområdet...

Jag bor också i Stockhlmsområdet och blasten har komit upp typ 20-25 cm, jättekraftiga plantor som ser ut att må alldeles prima. Satte ner sent precis innan tjälen kom och jag satte ner klyftor som jag hade sparat från skörden under sommaren. Första utsädet köpte jag från en firma som säljer sättlök, sorterna heter Cledor och Vigor, båda gav stora och fina skördar, har mycket superfina lökar kvar som vi äter för fullt av.

Svårt att svara på din fråga men jag funderar på om kvaliten på din sättlök kanske inte var den bästa?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon