Full version: kant i slänt
-asno-
Hej!

Jag har en rabatt som är belägen i en ganska brant slänt. Skulle behöva höja framkanten till ca 30-40 cm. Är det någon som har förslag på tänkbara material, det är lite sin i kassan så det får inte vara något kostsamt. (Har nog köpt frö för hela slanten, törs man säga det?) Just nu ligger det några granstammar där, men de höjer just inte mer än 15 cm och jorden vill gärna rinna över. Tacksam för förslag! Borde nog tillägga att jag bor i zon sju så tjälen är lite besvärlig.

/Åsa
Ingrid på Västkusten
Kallmur med insamlade 'egna' stenar. Pengarna de få skall Du lägga på en markmatta d v s geotextil som håller jorden på plats innanför muren. Du kan se mera på länken nedan:

Kallmurningsanvisningar

Hälsar Ingrid
-asno-
Hej!
Tack för tipset, det såg fint ut det där. Men jag måste nog börja redan nu att "preparera" min man för inte tror jag att jag orkar själv wink.gif Det är ju själva rackarn att man ska va´så liten o klen...

/Åsa
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Det finns ju något som heter L-stöd också men jag ahr en känsla att de kostar då mera än naturstensmur - en kallmurad sådan.

L-stöd
Trädgårdsmannen
Hej,

Hur är det om man i en mycket svagt sluttande slänt vill göra avgränsningar så att man får lite terassliknande karaktär?

Går det att lägga en rejäl rad med stora naturstenar i ett enda lager och sedan ha en låååg terass bakom, jag pratar om stora stenar med ca 800 mm diamter samt smått emellan som man sedan planterar stenpartiväxter i.

Detta är ju inte en mur, utan mer en avgränsning som i och för sig indirekt håller ovanliggande "bädd" stången, men med tätt lagd mindre sten mellan "blocken" borde väl inte den ovanliggande bädden rinna igenom?
Ingrid på Västkusten
Javisst gör det det :-) fast se upp så Du inte faller i de klassiska fällorna när man bygger stenparti - kika gärna i nån bok t ex Mary Moody har skrivit en superbra en som inte är megadyr och finns på svenska,

Hälsar Ingrid
Trädgårdsmannen
Hej,

Vilka är dom klassiska fällorna då?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon