sandraeliasson
14-05-2013, 13:11
Hej.
Vi har en krukfikus (bonsai) och har upptäckt vita små äggliknande prickar med en slags hinna runt i jorden. Vi bytte jorden då vi trodde vi ev. övervattnat växten, men det har nu kommit tillbaka.
Vad kan det vara?
EDIT: har lagt till en bild på bladen där man kan se små ljusa prickar, verkar vara något som varit där?
[attachment=76285:Sk_rmavb...14.10.40.png]
[attachment=76292:Sk_rmavb...17.04.19.png]
Yick! Ser ut som det, ja!
Kan det vara snigelägg? (leta efter slemspår på krukan). Om krukan står inomhus i ett bostadsrum är det väl iofs mindre troligt om man inte har väldigt fuktig inomhusmiljö :-)
sandraeliasson
14-05-2013, 16:30
Det är med största sannolikhet inga snigelägg, då växten står i lägenhetsfönster.
Kan det möjligtvis vara svamp?
Den här länken handlar om svamp på
jordytan i en blomkruka
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=3740770PS: Välkommen hit till forumet
vanjalarsa
14-05-2013, 16:43
Är det bara på ytan av jorden ? Har du kollat hur rötterna ser ut? Om det kan vara rotlöss ?
mvh vanjalarsa
sandraeliasson
14-05-2013, 21:00
gnusta: tack!

Nej, det är inte mycket på ytan utan när man lyfter upp själva växten finns det en bit ner i krukan och i botten (i dränerings hålen som finns på plastkrukor)
och rötterna ser bra ut.
vanjalarsa
15-05-2013, 14:57
Googla på rotlöss. Det är som en vaddliknande "väv" runt rötterna.
mvh vanjalarsa
Du har ingen flygfä inne? Hittade äg ifrån vanliga flugor en gång, det var äckligt!
sandraeliasson
18-05-2013, 17:06
Vi har kommit fram till att det troligtvis var rotlöss. Vi spolade och tog bort all jord från rötter och har givit den ny. Vi får hoppas på det bästa.
Tack för hjälpen!
vanjalarsa
19-05-2013, 22:05
Jag förstod nästan det. Att det var rotlöss menar jag.
Tänk på att de är svårutrotade och kan sprida sig. Vet inte om det räcker att spola av och byta jord.....Men det kan du ju läsa dig till. Personligen så skulle jag inte våga chansa utan kasta växten direkt. Men som sagt läs noga vad som skrivs.
Lycka till!
mvh vanjalarsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.