sandraeliasson
Hej,
Vi upptäckte att vår fikus (bonsai) hade små äggliknande vita prickar i jorden med någon slags hinna över.
Jorden har bytts efter första upptäckten, men nu har de kommit tillbaka igen.
Vad kan det vara?

EDIT: har lagt till en bild på bladen där man kan se små ljusa prickar, verkar vara något som varit där?

[attachment=76286:Sk_rmavb...14.10.40.png]
[attachment=76293:Sk_rmavb...17.04.19.png]
Piccante
Svamp
Naga Jolokia
Svamp alla gånger. Har haft det på fikusplanta och i vissa krukor fick jag t o m fruktkroppar ("svampar") i brun färg. Jag har försökt med att skaka bort så mycket jord som möjligt från rotklumpen vid jordbyte men jag har nog aldrig lyckats helt att bli av med sporerna. Vattna i fatet och undvik övervattning?
Eva i Västerås
Jag har det på ett par gamla (uråldriga!) clivior.
Det kommer tillbaka, men verkar inte plåga växterna, fast clivia är ju väldigt tålig.

Jag har funderat på att ha atamon i vattnet. Jag ska nog ta ett skott och sedan prova med det NÄR svampen kommer.
Gamlingarna är jag lite rädd om.

Sen tror jag att jag har slarvat med rengöringen av krukor någon gång. Dom ska nog åka diskmaskin för att bli riktigt rena.
vanjalarsa
Som jag svarade för några dagar sedan..DEt är rotlöss och inget annat.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
oakpine
Visst är det svamp. Jämför de fyra första bilderna i artikeln (rotlöss) med den femte bilden (svamp). Där står också hur man kan skilja på om det är rotlöss eller svamp.

http://www.wexthuset.com/ohyra-skadegorare...en-dolda-ohyran
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon